Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Harry, Harriet

Design by Sweden

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-04-18

Lindeberg, Filippa K, Acne, Gudrun Sjödén, Cheap Monday – design by Sweden.

Efter Ikea, Volvo, Sony-Ericsson och H&M kommer nu nästa generation svenska exportsvidunder.

- Det måste vara era vikinga-gener som gör att ni armbågar er fram i världen som ni gör, skrattar Steff Juge en av distributörerna för Cheap Monday i Paris. Skämt å sido har svenska designers alla förutsättningar att lyckas, fortsätter han. Ni är raka, ärliga, kreativa, håller vad ni lovar, men kräver också resultat.

Rumpor i Paris

Och visst blir det resultat. Bara i år har det svenska jeansmärket tagit fram en halv miljon plagg åt den franska marknaden, och döskallen sitter nu på varenda rätt rumpa även i Paris. Fler kommer efter dem.

Christine Prising känner också den internationella medvinden för svenskt mode.

Efter två stora satsningar under Paris Fashion Week där hon sammanförde svenska designers under den gemensamma nämnaren ”From Stockholm with Love” och ”Swedish Attraction”, startar hon nu ett svenskt press- och show room bredvid konceptbutiken Colette i Paris.

- Ytterst få designers har vågat använda sig av epitetet ”Design by Sweden”. Man har inte riktigt trott på att vara svensk. Många var först tveksamma till att ”buntas ihop” med andra svenska märken ”bara för att man är svensk”. Men efter att lyckats attrahera världens främsta modeinköpare och press, under modeveckan med hårdast konkurrens i världen, så börjar man förstå att det finns en poäng med att våga vara svensk.

Världskända märken

Show roomet som öppnar längre fram i vår, ska fungera som en plattform för svenska varumärken för att lanseras internatinonellt. Inte bara designers utan även livsstilsföretag inom mode, konst, musik, möbeldesign, produktdesign, film och media är välkomna. Både nya talanger med hög internationell potential och några av våra stora världskända varumärken kommer att finnas på plats.

- Det finns ett otroligt intresse för svensk livsstil och modern design, säger Christine. Flera stora varumärken ser nyttan av att kopplas samman med mode, musik och konst och på det viset nå en kräsen, men inte priskänslig målgrupp, som konsumerar koncept och livsstil. Å andra sidan får de mindre märkena såklart skjuts av att synas med våra internationellt etablerade märken. Alla vinner på att vara tillsammans.

Coolhet och attityd

- Ja, man ska inte skämmas varifrån man kommer, skrattar Margareta van den Bosch, chefsdesigner på H&M. Jag tror att det finns en svenskhet och en stil som tilltalar i svenskt mode. Vårt mode är minimalistiskt, lättburet och de flesta har råd med det. Och så tror jag att svenska designers har en coolhet och en attityd som tilltalar just nu.

Även om det gäller att marknadsföra sig så funkar det fortfarande med den klassiska ryktespridningen via mun till mun.

- Jag klär mig alltid i en kombination av svenska och internationella designers, men utomlands får jag alltid mest beröm för de svenska plaggen, berättar Christine och Margareta håller med.

- Ja, vi har oerhört många dukta designers; Filippa K, Whyred, Rodebjer och jag tror att vi kommer få se många fler. Cheap Monday skulle jag mycket väl kunna tänka mig om de bara fanns i min storlek!

Svenskt mode gör succé:

Beatrice Ståhle (mode@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln