Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Dilba rustar för schlager

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-10-20

SVT oroas för ny reklamkupp

Butikskedjan Rusta gnuggar händerna åt att affischnamnet Dilba är klar för Melodifestivalen.

Men SVT tänker sätta stopp för alla eventuella reklamkupper.

– Hon får absolut inte figurera i några Rusta-sammanhang under tävlingen, säger SVT-producenten Thomas Hall.

Det var förra årets kanske största snackis.

När blivande vinnaren Anna Bergendahl, 18, gick upp på Globens scen i mars var hon förbjuden att bära de skor hon hade fått av skoföretaget Converse.

Anledningen: granskningsnämndens regelverk om att det är ”förbjudet att otillbörligt gynna kommersiella intressen inne i programmen”.

Populär reklam-låt

Nu är en liknande debatt på väg att segla upp. Sedan sommaren 2008 har Dilba Demirbag, 38, varit butikskedjan Rustas kanske starkaste affischnamn – i form av att hon sjunger låten ”Go easy” som har varit soundtrack till otaliga reklamfilmer på tv och bio.

– Den spelades åttatusen gånger förra året. Det är så roligt att jobba med dem, det är en utmaning. Musikbranschen ser inte ut som den gjorde för tio år sedan, nästan alla artister har ju projekt med något varumärke nu för tiden, säger Dilba.

I går blev det klart att hon kommer att ställa upp i Melodifestivalen 2011, med låten ”Try again”. Beskedet togs emot med jubel på Rusta.

– Det är så klart jättekul att Dilba kommer att figurera i ytterligare ett positivt sammanhang. Vi är jättenöjda med vårt samarbete, säger marknadschefen Lisa Pers-Ohlsén.

Kommer ni att utnyttja det här i form av någon extra kampanj i samband med tävlingen?

– Vi har inte fattat några beslut om det. Vi håller på och tittar på det just nu.

Har SVT givit er några restriktioner när det gäller samarbetet med Dilba?

– Nej, något sådant känner jag inte till. Det kan jag inte uttala mig om.

”Absolut förbjudet”

Men enligt Thomas Hall, exekutiv producent för Melodifestivalen, kommer SVT att vara stenhårda när det gäller reklamkampanjer under festivalen.

– Det kommer att vara absolut förbjudet för Dilba att springa omkring i en Rusta-t-shirt på scenen, alternativt att hon gör reklam för Rusta iförd en Melodifestival-tröja. Det är väldigt viktigt att artisterna inte figurerar i reklamsammanhang i samband med tävlingen, säger han.

Följ ämnen i artikeln