Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Stella, Estelle

”Absolut en av mitt livs roller”

Publicerad 2014-11-01

Rikard Wolff om succén med pjäsen ”Karl Gerhard”: Var en liten gudfader

Utsålda hus. Flytt till stora scenen. Förlängd speltid. ”Karl Gerhard” på Stockholms Stadsteater med Rikard Wolff i titelrollen är en succé av sällan skådat slag.

– Det här är absolut en av mitt livs roller, säger Rikard Wolff, 56.

Vi äter lunch på hans stamkrog på Södermalm i Stock­holm.

Rikard har bott i samma kvarter sed­an 1980-talet och han säger att en bra värde­mätare på exakt hur stor pjäsen ”Karl Gerhard” är på väg att bli, är ett besök i den lokala livs­medels­butiken.

– Det är där jag märker när saker får genomslag. Om jag möter en som säger något vänligt i backen på väg dit, en annan utanför och en tredje inne på Konsum, då förstår man att det rullar på igen.

För två år sedan fick han ett manus av Benny Fredriksson, teaterns och Kulturhusets chef.

– Typ en timme senare ringde jag och sa: Yes, det här vill jag göra. Gick på snabb magkänsla. Det finns ju en överlappning mellan Karl Gerhard och mig. En människa som varit så betydelsefull som var öppet homosexuell, eller åtminstone bisexuell, och som tog sådan plats, det var ju rafflande.

”Var kaotiskt”

Men det var inte förrän dagen före premiären, som Rikard Wolff började ana succé.

– Man vet ingenting förrän man är framme. Sista veckan var kaotisk. Himla rörigt, alla kostymbyten, jag var helt slut, trodde jag skulle falla död ned på scenen. Men på genrepet kände jag: Fan också, det här blir bra, publiken är med.

Och som den är med.

Flytt efter ständigt ut­sålda föreställningar på Klarascenen till Stora scen­en i dag. I stort sett utsålt där också fram till jul. Men man kan köpa biljetter ända fram till mitten av mars.

Strängt program

Vad var ditt förhållande till Karl Gerhard tidigare?

– Som grabb älskade jag veckotidningar. Och där fanns ju Karl Gerhard ofta med. En herre i hög hatt, det var lustigt bara det, han ändrade ju aldrig stil, han levde sitt liv i jackett.

– Jag började lyssna på kända slagnummer som ”Jazzgossen” och ”Den ökända hästen från Troja”. Sedan blev Hasseåtage stora, Povel (Ramel) naturligtvis, Monica Z och Lill (Lindfors), alla var på något sätt sprungna ur Karl Gerhard, han var en liten gudfader till hela gänget. Och så var Gösta Ekman och Fatima dåtidens cool­aste par och att hon var Karl Gerhards adoptivdotter, som barn gick man i gång på sådana detaljer.

Hur förbereder du dig varje speldag?

– Jag har ett ganska strängt program. En promenad, lätt lunch, sova lite. Brukar komma till teatern fyra timmar i förväg och kör igenom hela texten med sufflösen. Ett sätt att mata fram texterna i framkant. Jag är motorn i många scener, replikerna ska ju vara vassa.

Ett slit, förstås, som han dock bara ser som lustfyllt.

”Som att ’leka’ teater”

– Alltså, teater är lite barnsligt. En sådan här föreställning är verkligen som att ”leka” teater. Som att stå framför en spegel och tala och klä sig roligt, ta på sig hög hatt och ta ton: Jo, där kommer ju en gosse, med en byxa som är rakknivvass …

– Det är som att Karl Gerhard har kommit in i mig och jag i honom.

Fakta: Personen Karl Gerhard

 Karl Gerhard (1891-1964) var Sveriges största revykung. Teaterdirektör, revy- och kuplettförfattare, sångare och skådespelare.

 Han lanserade Zarah Leander (1907-1981) som prima­donna i flera revyer. För henne skrev han ”I skuggan av en stövel” 1934, som en protest mot judeförföljelsen i Europa.

 Till en revy 1940 skrev han antinazistiska sången ”Den ökända hästen från Troja”. Polisen i Stockholm förbjöd att sången framfördes, då blev kupletten det mest kända bevis­et på Sveriges darriga hållning och självcensur under kriget.

 Till hans mest kända andra melodier räknas ”Jazzgossen” och ”Han är ett bedårande barn av sin tid”.

 Han var gift tre gånger och hade också senare ett för allmänheten dolt förhållande med sin sekreterare Göthe Ericsson (1925-2011). Han fick två bio­logiska barn och adopterade ett.

 Varje år delar Karl Gerhard-sällskapet ut ett stipendium till någon som verkar i hans anda. Senaste mottagaren är Henrik Dorsin.

Fakta: Pjäsen ’Karl Gerhard’

 Historien utspelas till största delen 1940. Inför Karl Gerhards nya revy, surrar rykten om en kuplett som både är ett angrepp på nazismen och den fega svenska hållningen i kriget. Föreställningen innehåller massor av kupletter och sånger.

 Manus: Irena Kraus. Regi: Johanna Garpe. Scenografi: Sören Brunes. Kostymer: Anna Heymowska.

 Medverkande: Rikard Wolff, Per Sandberg, Anja Lundqvist, Odile Nunes, Ralph Carlsson, Marika Lundström, Josephine Ljungman, Cecilia Frode med flera.

Har varit med i över 20 filmer

Namn: Rickard Wolff.

Ålder: 56.

Familj: 9-årig dotter.

Bor: Södermalm, Stockholm.

Karriär: Teaterhög­skolan i Malmö 1984-1987. Många pjäser på bland annat de stora teatrarna i Stockholm, Göteborg och Malmö. Mer än 20 filmer och tv-serier, med Colin Nutleys ”Änglagårds”-trilogi i spets­en. Har också gjort tio skivor.

Aktuell: Gör braksuccé i ”Karl Gerhard” på Stockholms Stadsteater.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln