– I Japan lever jag ett helt vanligt liv
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-12-21
Hideo Kojima – spelproducent och ödmjuk superstjärna
Det är mötet ingen av dem ens vågat drömma om. En av spelvärldens giganter, mannen bakom banbrytande och mångmiljonsäljande ”Metal gear solid”, kliver in i en trång svensk spelbutik för att träffa sina fans.
”Jag älskar Hideo Kojima. Jag älskar honom!”
17-åriga Josephine Malmström ler lyckligt. Hon har precis skakat sin största idols hand och fått en autograf på sitt favoritspel. Bredvid henne sitter 18-årige Lukas Zethraeus, i militärgrön uniform, med svart lapp för höger öga och cigarr i munnen. Han ser ut som en exakt kopia av karaktären Big Boss från ”Metal gear solid 3”, och han berättar stolt hur Hideo Kojima gjorde honnör när deras blickar nyss möttes.
En levande legend
Det är vintermorgon i Stockholm, snön har fallit hela natten, men de trogna fansen har stått, suttit, legat på Sveavägens trottoar i tio timmar för att få några sekunder med idolen från Tokyo.
För dem är spelproducenten en levande legend, inte långt ifrån den ”voice of God” han titulerar sig i eftertexterna till ”Metal gear solid 4”.
– Jag känner mig inte så annorlunda egentligen, säger Kojima till Nöjesbladet. När jag återvänder till Japan lever jag ett helt vanligt liv. Jag jobbar hårt, önskar att jag hann tillbringa mer tid med min familj, funderar över livet som pågår och drömmer om framtiden. Jag är lyckligt lottad som får vara med om det här. Och jag tänker fortsätta att skapa spel så länge jag lever.
Det är den hängivenheten som gör att fansen älskar honom. Hideo Kojima lämnar aldrig något åt slumpen, han lägger ned sin själ i varje detalj, hur mycket tid och kraft det än kräver.
Hyllad på MTV-gala
Framgångarna med ”Metal gear solid 4” följdes av en världsturné som tog honom genom Japan och vidare till USA och Europa. Till Stockholm kommer han direkt från en MTV-gala i Berlin, där han tagit emot en ”lifetime achievement award” för sina 20 år som hyllad spelproducent.
Hideo Kojima tar upp mycket plats i spelindustrin – och ännu mer i sina komplexa och kompromisslösa spel. Men bredvid de svenska fansen försöker han nästan göra sig osynlig. Han tar alla i hand, ser dem i ögonen, ler ödmjukt efter varje komplimang.
– För 20 år sedan var jag en väldigt egoistisk spelutvecklare. Jag skapade spelen jag själv ville spela och brydde mig inte om någon annan. Men idag har jag andra perspektiv. När jag träffar mina fans känner jag ett ansvar. De har vuxit upp med mig och mina spel, och jag vill finnas här för dem. Jag vill uppfylla deras önskningar.