Alla skvallrar om deras stil

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-07-14

Nu sätter tv-serien Gossip Girl trenden

LONDON. Unga. Snygga. Trendriktiga.

Och utmärkta skyltdockor.

Modevärlden har hittat sina perfekta objekt i tv-serien Gossip girl.

Sex and the city banade vägen.

OC fyllde tomrummet.

Sedan dess har de största designerhusen törstat efter en ny tv-serie där karaktärerna blir stora modeförebilder

Och de har hittat den i Gossip girl.

Nu är tjejernas stil i ungdomsserien lika heta som Carries var, och är, i Sex and the city.

Kläderna säljs direkt

Serien handlar om några ungdomar i New York som går på en privatskola och bygger lika mycket på lyxlivet och utseendet som intrigerna.

– När det kommer till tonårsmode har de verkligen satt agendan, säger den brittiska modeexperten Charlie Porter till The Observer.

Tidningen skriver att Gossip girl kan vara den första tv-serien med den uttalade inriktningen att sätta nya trender och sälja accessoarer.

Flera sajter har direkt koppling till serien. Där kan tittare köpa kläderna de just sett på Serena van der Woodsen (spelad av Blake Lively) och Blair Waldorf (Leighton Meester). De har redan synts på omslagen på Vanity Fair, Cosmopolitan och Seventeen.

– De är mer tjejer än kvinnor. Det är tonårsmode. Ända sedan Sex and the city har folk sökt efter ett nytt kulturellt fenomen som de kan hänga upp modet på, för det var så framgångsrikt, säger Charlie Porter.

Dyra plagg

Stilen i Gossip girl gick som en röd tråd under modeveckorna i februari – även om de knappast passar en ung tjejs plånbok. Framförallt har karaktärernas sjalar, hårband och diadem slagit igenom stort.

Andra säsongen av serien har just sänts i USA och går på Kanal 5 i Sverige.

– Det skumma med Gossip girl är att även om tittarsiffrorna inte varit så höga pratar alla om serien. Den lever ett eget liv på internet, säger Charlie Porter.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln