Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Nya musikfinansiärerna är artisternas egna fans

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2011-02-04

Nöjesbladets Joacim Persson om kreativa inkomstkällor

Joacim Persson.

Få din egen låt inspelad av din största idol för 15 000. Presentera favoritbandet på en spelning för en tusenlapp eller betala 30 000 för en konsert i ditt vardagsrum.

I den nya musikvärlden kan fansens största drömmar bli verklighet.

Gratis är gott. Fler och fler tycker att musik låter allra bäst när de slipper betala för den.

Enligt statistik från branschorganisationen Ifpi minskade den fysiska skivförsäljningen med fyra procent förra året. Det samtidigt som digitala musiktjänster som Spotify tog allt mer marknad. 2010 levererade de en tredjedel av skivbolagens intäkter.

Att skivbolagen blir allt mer restriktiva med både inspelningsbudgetar och nya band är knappast förvånande längre.

Men att göra musik kostar fortfarande pengar. Faktiskt en hel del om man har högre krav på produktionen än att sönderkomprimerade mp3:or ska låta hyggligt i mer än laptopens leksakshögtalare.

Sen två år har britten Benji Rogers Pledge Music blivit ett sätt för artister att finansiera produktioner på egen hand. Idén är att låta fansen sponsra sitt favoritband genom att betala för en rad olika saker i förväg. Är tillräckligt många intresserade förvandlas pengarna till ett nytt album eller en turné samtidigt som en del går till välgörenhet. Når inte artisten målet går intäkterna tillbaka till fansen.

The Damnwells Alex Dezens är en av dem som använt sig av konceptet. Efter att ha slängt ut förra skivan helt gratis till nedladdning bestämde sig New York-sångaren för att involvera fansen från början med nästa album. Via Pledge Music har alla som velat stötta Damnwells kunnat betala för allt ifrån att få sitt namn på skivans tacklista till att ha bandet hemma i vardagsrummet för en konsert. Var som helst i världen. Samtidigt har supportrarna bland annat fått tillgång till exklusiva uppdateringar och videologgar från inspelningen.

Målet sattes vid 20 000 dollar. I nuläget har projektet dragit in nästan det dubbla och skivan ”No one listens to the Band anymore” släpps i mitten av mars. Givetvis 14 dagar tidigare till Pledge-klubben.

Vi lär se mer av sånt, även i Sverige. Nyligen gjorde Lustans Lakejer comeback med ett album där trogna fans har fungerat som medfinansiärer.

Kanske kan utvecklingen också bli ett sätt för artisterna att komma ännu närmare de mest lojala anhängarna.