Floppen skakar X factor

Publicerad 2012-11-02

Tittarna flyr – och TV4 tvingas jaga pengar till sin rekorddyra satsning
Klicka på bildspelet för att se hur mycket programmen kostar – och tittarsiffrorna

TV4 satsade 60 miljoner kronor på sitt nya flaggskepp ”X factor”. Men satsningen föll inte titt­arna i smaken.

I dag ser fler människor på ”Fråga doktorn” – som kostade 300 000 kronor att spela in.

– Konceptet håller inte längre, halva Sverige har ju redan varit med, säger mediebyråchefen Alexei Grinievski.

Pelle Porseryd.

I kväll får TV4:s ”X factor” ett celebert besök. Grabbarna i supersuccén One Direction uppträder live.

Men trots att programmet tidigare lockat till sig artister som Loreen och Fun krisar fortfarande tittarsiffrorna.

I snitt ser 777 000 på programmet. Konkurrenten ”Doobidoo” som sänds samma tid sågs förra veckan av 1,9 miljoner.

Storsatsningen riskerar nu att läcka pengar.

– Ekonomiskt och publikmässigt går det inte att säga att ”X factor” är en succé. Kanske går det inte ens ihop ekonomiskt. Det håller sig redan på en miniminivå, säger Alexei Grinievski, tv-chef på mediebyrån Mindshare.

Dåligt engagemang

De bedömare Nöjesbladet varit i kontakt med är alla överens – kvaliteten på programmet är inte problemet.

Problemet är snarare att tittarna hungrar efter något nytt.

– Det är inte lika engagerande längre, trots att det är gjort efter konstens alla regler. Och det är såklart inte lika intressant om halva Sverige redan varit med. Talanggenren kan vara på väg att ebba ut, säger Alexei Grinievski.

Dyrare inspelning

För stora produktioner som ”X factor” är tittarsiffrorna inte allt. Programmet drar in stora summor på sponsring och så kallad produktifiering.

Men enligt en initierad källa har programmet varit tvungen att rea ut sina sponsringsplatser.

– ”Idol” drog väl in minst 20 miljoner på sponsring första säsongen. Men ”X factor” har som bäst dragit in 16 miljoner. Det är dessutom dyrare att spela in, säger källan.

Men även sponsorerna drabbas av tittarfiaskot. För att få synas i ”X factor” betalar annonsörerna en extra premie.

Med dagens tittarsiffror är det tveksamt om det är värt det.

Bedömare menar att annonsörerna hoppats på 1,2–1,5 miljoner tittare.

– Skulle den tappa ytter­ligare skulle annonsörerna inte se något värde i att synas i ”X factor”. Vi kan absolut ringa och fråga vad som pågår, och kräva att de ska få upp tittandet. Det pågår säkert redan diskussioner om hur man kan förbättra programmet, klippa om det för att öka intresset, säger Alexei Grinievski.

”Vågar ta risker”

Pelle Porseryd, exekutiv producent för ”X factor”, säger att han inte nåtts av påtryckningar från annonsörer.

– Men jag nås ju inte av alla röster. Och det är ju skönt att vi ligger på rätt sida. Skulle vi hamna i ett sådant läge att det inte är värt att synas hos oss, får vi ta det då, säger han.

Kan det vara så att talanggenren är på utdöende?

– Det tror jag inte. Men den kommer kanske inte vara lika dominerande i framtiden. Det får man se senare, säger Pelle Porseryd.

Även om Alexei Grinievski är skeptisk inför talanggenrens framtid så tycker han TV4 visar mod.

– Det är viktigt att påpeka att TV4 vågar ta risker – och det måste man göra för att driva tv-mediet framåt. Det är positivt, säger han.

Pelle Porseryd tycker det för tidigt att spekulera i programmets ekonomi.