Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sam, Samuel

Modeskribenterna - de nya makthavarna

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-03-23

"Mode har tagit över musiken som hetaste ämnet"

Aftonbladets Sofi Fahrman och Stureplan.se:s Elin Kling är två av Sveriges mäktigaste modejournalister.

Moderedaktörerna har tagit över efter musikskribenterna som de mäktigaste trendsättrana, enligt tidningen Café.

Mode har gått från en ganska undanskymd plats i dagstidningarna till att dominera helgbilagorna.

– Mode är inte längre en angelägenhet för de få utvalda som sitter på första raden på modevisning. Modet har demokratiserats. Mode har blivit den röda tråden genom musik och tv och Hollywood, säger Karen Stuckey, vice vd för Wall-Mart i USA till Herald Tribune.

"Kidsen vill skriva om mode och kläder"

Förr var det musik det som man skulle hålla reda på om man ville vara inne, skriver Café i nästa nummer som kommer den 27 mars. Nu har bilden ändrats och mode tagit över.

– Modejournalistiken är den nya popjournalistiken. För 10 eller 20 år sedan ville alla bli popskribenter. Men de kidsens motsvarigheter idag vill bara skriva om mode och kläder, säger Andres Lokko till Café.

"Mode är konst"

Till de nya, mäktiga modeskribenterna hör enligt Café Aftonbladets modeskribent Sofi Fahrman. En annan som lyfts fram är Stureplan.se:s Elin Kling.

– Mode är konst. Det finns historier bakom plaggen, säger hon till tidningen.

Också Veckorevyns Ebba von Sydow och Expressens Cecilia B Jonson hör till de mäktiga modeskribenterna, enligt tidningen.

Karin Thurfjell

ANNONS

Följ ämnen i artikeln