Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ingrid, Inger

Killar i lyx- förpackning

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-03-24

Svenska män väljer allt dyrare kalsonger

Kalsongerna gör mannen.

Färg, form och nya material får försäljningen att skjuta i höjden.

– Vältränade och kända idrottsmän inspirerar till att konsumera, säger Per Nilsson, chefredaktör på modemagasinet King.

Modet har letat sig ner under männens kläder. För att göra ett gott intryck lägger svenska män allt mer pengar på kalsonger.

– Den svenske mannen vill visa att han har koll och att han är hel och ren under, säger Per Nilsson.

Kända idrottsmän är en av orsakerna till att allt fler köper exklusiva märkesunderkläder.

– Det är okej att lägga ner pengar på dyra märkesunderkläder när man ser Fredrik Ljungberg i underkläder på stora reklamtavlor, säger han.

”Märken viktiga”

– Märken blir allt viktigare. De ska inte synas, men vetskapen om att man har hela kittet har blivit en identitetsfråga, säger Ulrika Oneheim, butikschef på NK underkläder i Stockholm.

Förutom varumärken är det viktigt med rätt material.

– Männen har upptäckt att mikrofiber sitter bättre och håller form och färg längre, säger hon.

Färgglatt populärt

Mest populärt är färgglada modeller med tryck och mönster. Vågar du inte vara färgstark? Lugn, enligt Per Nilsson är vitt det säkraste kortet. Klassiska mönster som randigt och rutigt fungerar också.

– Vill man vara helt rätt ska man spana in Calvin Klein. De har anammat guld och silver, som är trendigt på skor och väskor i vår, och tagit färgerna till resåren på kalsongerna, säger Per Nilsson.

Camilla Sundell

Följ ämnen i artikeln