TV4:s glädjesiffror: Lotta knappar in på Allsången igen
Uppdaterad 2021-08-21 | Publicerad 2021-08-16
”Lotta på Liseberg” knappar in på ”Allsång på Skansen”.
Det visar siffror som TV4 tagit fram med hjälp av MMS.
Efter förra årets nedgång går TV4 nu ut med glädjesiffror för ”Lotta på Liseberg”. Med årets säsong har den tv-sända allsången från Göteborg knappat in på SVT:s flaggskepp från Stockholm och Skansen. Det Lotta Engberg-ledda programmet på TV4 har ökat både vad gäller genomsnittliga tittarsiffror och i andelen tv-tittare både på tv och online.
”Allsång på Skansen” är visserligen fortfarande betydligt större än TV4-konkurrenten, men tappar i både genomsnittlig tittning och andelen tv-tittare de aktuella kvällarna, enligt siffror från MMS, Mediamätning i Skandinavien. SVT:s flaggskepp ökar dock sin tittning online.
”Styrkebesked”
”Lotta på Liseberg” har enligt siffrorna från MMS ökat den genomsnittliga tittarsiffran för de sju första avsnitten från fjolårets 721 000 till 766 000 tittare. Sanna Nielsens ”Allsång på Skansen” har däremot tappat rejält från 1 306 000 till 1 151 000 tittare.
– Det är såklart ett stort styrkebesked till Lotta Engberg och hela redaktionen som jobbar i Göteborg. Ett imponerande arbete som bekräftas av att allt fler väljer att sjunga med i allsången från Liseberg, säger Jonathan Nordin, exekutiv producent på TV4.
Även när det gäller andelen tv-tittare som väljer att titta på just det tv-programmet så ökar ”Lotta på Liseberg” från 31,77 till 38,24 procent. För ”Allsång på Skansen” har den genomsnittliga andelen tv-tittare minskat till 52,47 procent, jämfört med förra årets 55,34 procent, enligt siffrorna från MMS.
Bästa sedan 2018
Måndagens avslutningsprogram av ”Lotta på Liseberg” fick de bästa tittarsiffrorna för en säsongsfinal sedan 2018, vilket speglar hela säsongens uppsving, uppger TV4 i ett pressmeddelande.
Gårdagens säsongsavslutning samlade 947 000 tittare, medan förra årets finalavsnitt sågs av 763 000.