Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Harry, Harriet

Spanien tar bort trådsmala skyltdockor

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-04-24

Vill inte bli förknippade med anorexia

Efter dödsfall bland undernärda modeller infördes bmi-gränser för mannekängerna på modeveckan i Madrid. Nu går Spanien vidare med en överenskommelse där trådsmala skyltdockor bannlyses. I Sverige har Lindex och H&M redan börjat ta bort de smalaste skyltdockorna.

Vid modeveckan i Madrid i september 2006 sattes en BMI-gräns på 18 för de modeller som skulle gå på catwalken. Det innebar att en tjej på 175 centimeter var tvungen att väga cirka 56 kilo. Var tredje mannekäng från modeveckan 2005 diskvalificerades.

Gränsen infördes efter flera dödsfall inom modevärlden. En 22-årig modell dog av undernäring under en visning i Montevideo och en brasiliansk modell dog av anorexi.

Modeveckan i Milano följde senare i Madrids fotspår och införde liknande regler.

Nu fortsätter Spanien att arbeta för hälsosammare skönhetsideal.

Unik överenskommelse

Hälsodepartementet i Spanien har träffat en unik överenskommelse med ledande klädförsäljare som Zara och Mango. Syftet är att ändra föreställningen att supersmala kvinnor är trendiga, en bild som en del menar bidrar till ätstörningar.

– Vi siktar på en modell med hälsosam skönhet. Kvinnor utsätts för påtryckningar, inte bara från modevärlden utan också från samhället i allmänhet, att söka skönhetsideal som är osanna och till och med ohälsosamma, säger Angeles Heras på hälso- och konsumtionsdepartementet till AP.

Klädbutikerna kommer att ersätta sina skyltdockor så att de inte är mindre än storlek 36.

Sverige i framkant

I Sverige började Lindex och H&M byta ut sina skyltdockor redan för något år sedan.

H&M tog bort en ungdomsdocka från sina skyltfönster efter en del kritik.

– Vi tyckte att den var för smal, säger Annacarin Björne, presschef på H&M.

Vid ungefär samma tidpunkt började Lindex byta ut sina skyltdockor. Dockor med storlek 36 åkte ut och ersattes med dockor i storlek 38.

– Det är jättesvårt att säga vad en normalkvinna är i storlek, men vi ville ha en storlek som de flesta drar. 38–40 är det vi säljer mest, säger Ulrika Danielson, informationschef på Lindex.

Den interna diskussionen på Lindex handlade delvis om vilka ideal som företaget lyfter fram.

– Självklart känner vi ett ansvar eftersom vi är så pass stora, säger Ulrika Danielson.

38 på skyltdockor

Gina Tricot använder skyltdockor i storlek 38 och fotomodeller i samma storlek.

– Alla prover görs i 38. Vi vill inte ha några telefonsamtal från mammor med barn som har anorexia, säger Jörgen Appelqvist, VD för Gina Tricot.

Även Vero Moda uppger att deras skyltdockor är i storlek 38.

"Trådsmala modeller mest ett problem utomlands"

Svenska moderådet och modellagenturen Mikas anser att extremt smala modeller som svälter sig mest är ett problem utomlands. I Sverige är ett hälsosamt utseende mest säljande, menar de.

Kläder för riktiga kvinnor

Den spanska överenskommelsen innebär också att designers ska standardisera kvinnokläderna så att en storlek betyder samma sak oavsett var plagget säljs.

Mer om modeller, anorexi och bantning:

Linda Nohrstedt

Följ ämnen i artikeln