Banken varnar för bluffsamtal

Publicerad 2014-03-03

På sin hemsida varnar SEB för ”bedrägliga telefonsamtal”.

Banken uppmanar nu kunder att vara uppmärksamma om de får misstänkta samtal.

– Lämna aldrig ut koder eller personuppgifter, säger Viveka Hirdman-Ryrberg, informationsdirektör på SEB.

Enligt SEB:s hemsida har ett antal bankkunder på senare tid lurats av bedragare som uppger sig ringa från Microsoft och som säger sig vilja hjälpa till att ta bort virus från kundens dator. Men syftet är att försöka komma åt kundens uppgifter.

Skulle du få ett samtal som verkar misstänkt – lägg på luren.

”Sett en ökning”

– Man ska vara väldigt, väldigt uppmärksam, säger Viveka Hirdman-Ryrberg, informationsdirektör på SEB.

– Det senaste halvåret, året har vi sett en ökning av bedrägeriförsök i form av falska mejl och så vidare.

Vid bedrägeriförsöken används ofta avsändare som många har en relation till, som banker och teleoperatörer.

Bristfälligt språk

Bedrägerimejl känns ofta igen på att språket är bristfälligt. På senare tid har det också förekommit bluffmejl där avsändaren uppger sig vilja hjälpa kunden med något och mottagaren uppmanas att klicka på någon form av länk i mejlet.

Grundregeln är dock att aldrig klicka på länkar eller bilagor i misstänkta bluffmejl.

– Banker begär aldrig in personliga uppgifter via mejl. Man ska aldrig lämna ut sina koder eller personuppgifter. Vi kommunicerar aldrig så, säger Viveka Hirdman-Ryrberg.

Följ ämnen i artikeln