"Tv-kriget är ett påhitt av medierna"
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-01-04
Ett ögonblick, Trond Berger, finanschef på Schibsted
?som nu tecknar avtal om att köpa LRF:s aktier i TV4 och därmed har möjlighet att öka sitt ägande till 26 procent.
- Det stämmer.
Vad får ni betala för LRF, Lantbrukarnas riksförbunds aktier?
- Priset är lite i överkant. Någon mer information än det går vi inte ut med.
Varför är TV 4 så viktigt för er?
- Vi önskar exponering på tv-marknaden i Sverige eftersom vi tror det är en attraktiv marknad. Vi är redan inne i andra svenska medier, Aftonbladet bland annat.
Pågår det ett "tv-krig" mellan er och Bonniers?
- Det är i så fall medierna som kokat ihop det kriget. Vi har bara varit ute på marknaden och köpt aktier och har inte varit i någon direkt dialog med Bonniers.
Vad är Schibsteds mål med TV 4?
- Vi önskar att få ägarinflytande och genom det representation i styrelsen.
Varför detta jätteköp, trots att det inte ger er aktiemajoritet? Bonniers är fortfarande största ägare i TV 4 med 27,7 procent av aktierna.
- Det är en stor investering, men vi menar att det vi har köpt försvaras genom det värde som ligger i TV 4.
Till sist, vad önskar du dig mest av allt just nu?
- Vi har lagt ett bud på Alma media (som äger en del av TV4, reds anm) där fristen går ut i slutet av januari. För oss är det viktigt att detta blir mottaget som ett bra bud på marknaden.
Linda Hjertén