Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Rekordresultat för Nya Medier

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-02-10

Sveriges största mediesajt gör rekordresultat.

En stark annonsmarknad, populära betaltjänster och många besök ligger bakom.

- Det känns fantastiskt kul, säger vd Mats Eriksson.

Aftonbladet Nya Medier gör rekordresultat. Efter finansnetto blir resultatet för 2004 drygt 15,5 miljoner kronor - det hittills bästa i företagets historia och en förbättring med 12,7 miljoner kronor jämfört med 2003.

Omsättningen ökade till 108,7 miljoner.

– Det känns fantastiskt. Vi har hela tiden varit övertygade om att den här verksamheten kommer att blomstra och har varit säkra på vinstmarginaler på de här nivåerna, säger vd Mats Eriksson.

Tar marknadsandelar

2004 ökade den totala marknaden för internetannonsering i Sverige med 25 procent jämfört med året innan, enligt Institutet för reklammätningar IRM.

Nya Mediers annonsintäkter ökade under samma period med 39 procent.

- Vi har tagit marknadsandelar på en växande marknad och det är ju alltid trevligt, säger Eriksson.

– Vi fick pris nyligen som det mest kreativa annonsforumet och det bekräftar att framgången inte kommer av sig själv. Vi har en väldigt bra säljavdelning.

2004 blev året då de redaktionella betaltjänsterna slog igenom.

Intäkterna för olika tjänster ökade med 116 procent. Enbart Plus-tjänsterna och Viktklubb.se sålde cirka 150 000 nya abonnemang förra året, räknat på både korta och långa abonnemang.

58 miljoner besök

Trafiken på sajten pekar också uppåt. Januari i år blev den hittills bästa månaden någonsin med över 58 miljoner besök.

– Men det var länge sedan vi såg en dålig månad. Vi har haft en bra trafikutveckling sedan flera år tillbaka, där vi månad för månad får fler och fler besök. Det tyder på att vi har en enormt populär sajt.

Framtiden för Nya Medier ser ljus ut.

- Vi tar ett år i taget men vi ser fram mot 2005 med tillförsikt och har många nya satsningar, främst tv som ska bli väldigt spännande för mediehuset Aftonbladet, säger Mats Eriksson.

Caroline Olsson

Följ ämnen i artikeln