Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

SAS inför en ”tredje klass”

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-08-24

Nya strategin i kampen mot lågprisbolagen

I går avslöjade SAS sin nya giv: tillbaka till klassamhället.

Längst fram i planet jäser affärsmännen med en trerätters.

I mitten har de flexibla betalt lite extra för snabb incheckning.

Osorterat längst bak sitter tredje klassens passagerare.

Den 31 oktober inför SAS den nya indelningen. Lågprissymbolen Snowflake lever kvar enbart på de 20-talet reguljäravgångarna utanför Skandinavien. Biljetterna bokas även fortsättningsvis på internet.

– Inrikespriserna i Sverige är rekordlåga. Behovet av Snowflake som signalerar lågpris finns inte där, säger SAS Sverigechef Anders Ehrling.

Han sammanfattar den nya strategin som unik men säger samtidigt att allt som finns hos konkurrenten ska också finnas hos SAS.

Olika behov

– Ibland går man och handlar middag i delikatessaffären, ibland går man till Lidl och Spar. Det här beteendet blir allt vanligare och vi måste tillgodose att samma människor har olika behov vid olika tidpunkter, säger Anders Ehrling.

– Vid vissa tidpunkter kan man surfa fyra timmar på nätet för att få en biljett som är 150 kronor billigare. Andra gånger vill man ha det bästa direkt.

Därav hopkoket av lyx och budget i samma kabin.

Förutom extra piff för affärsresenärerna och onumrerade säten i ekonomiklass är nyheten en lightversion av business class, kallad Economy Flex.

Slipper checka in

Ekonomiflexarna slipper den vanliga check in-kön och samsas i stället med business class (dröjer till april på Arlanda på grund av ombyggnation).

Den tjocka gardinen mellan affärs- och ekonomiklassen försvinner. I stället ska en ”transparent” lösning, i går oklart exakt vad, markera var lyxen börjar och slutar.

I business class lämnas mittstolen ledig och det blir fritt fram att hänga i flygplatsloungen före och efter flygningen.

Ekonomipassagerarna längst bak serveras ingen mat och de som lyckas boka snowflakebiljetter får själva checka ut och in sitt bagage vid mellanlandningar.

Peter Grensund

Följ ämnen i artikeln