Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ragnar, Ragna

Bin Ladin blir klädmärke

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-01-17

Brodern Yeslam hoppas på en karriär i modebranschen

En schweizisk finansman ansökte förra året om namnskydd för ett nytt klädmärke som skulle bära hans namn.

En släkting gav honom plötsligt oväntad marknadsföringshjälp – fast kanske inte riktigt som han tänkt sig.

Men Yeslam bin Ladin ger inte upp modedrömmarna.

Ger namn åt klädmärke Brodern Yeslam vill lansera klädmärket bin Ladin   men varumärkesbranschen tvivlar på att det är en bra idé.

– Namnet är ett av världens mest kända. Vi tror att människor kan skilja på Usama och resten av familjen, säger Yeslam Bin Ladins advokat Jürg med det passande efternamnet Brand till Wall Street Journal.

Yeslam Bin Ladin är en av Usamas 53 halvsyskon och har bott i Schweiz i 20 år. Ansökningen om varumärkesskydd ska han ha lämnat in flera månader före den 11 september.

Men även om namnet fått en helt annan klang än han kunnat ana håller han fast vid planerna.

Caterpillar förebild

Bin Ladin var långt före terrorattackerna ett av de mest välkända namnen i Mellanöstern. Familjen kontrollerar byggkonglomeratet Saudi Binladin Group, värderat till 5 miljarder dollar och grundat av Mohammed bin Ladin, far till Usama, Yeslam och de andra 51 barnen.

Usama har han inte träffat sen 1986. Nu hoppas Yeslam på att hitta en italiensk partner som kan tillverka kläderna.

Förebilden är fordonsjätten Caterpillar som lyckats överföra traktorvarumärket till skor och kläder.

I modebranschen är man dock inte alltför imponerad av Bin Ladins planer.

– Hitler var också ett väldigt känt namn, men jag tror att de flesta skulle tycka att det vore rätt dålig smak att gå runt i ett par Hitler-skor, även efter så här lång tid, säger Rita Clifton, konsult på varumärkesbyrån Interbrand i London.

ekonomi24.se

Följ ämnen i artikeln