It-experten: Därför blir problemet globalt

TT

Uppdaterad 14.01 | Publicerad 11.19

Ett problem hos cybersäkerhetsföretaget Crowdstrike har skapat teknikstrul världen över. Här en matbutik i Sydney, Australien.

En global aktör som används inom en rad olika branscher och verksamheter. Det är förklaringen till att it-problemen med företaget Crowdstrike har kunnat växa sig så stort, enligt it-säkerhetsspecialisten Karl Emil Nikka.

Det amerikanska cybersäkerhetsföretaget Crowdstrike skickade ut en uppdatering gällande programvaran Falcon till sina kunder. Det var där problemen började som nu gjort att bland annat flygbolag tvingats hålla sina flygplan på marken, tv-bolag inte kunnat sända och bankverksamhet omfattats i stor utsträckning.

– Det här är på grund av att en väldigt stor skara av användarna av det här klientskyddet har fått en felaktig uppdatering. Väldigt många av de här datorerna har därför också kraschat, säger Karl Emil Nikka.

Har vidtagit åtgärder

Det faktum att Crowdstrike används globalt och inom väldigt samhällsviktiga verksamheter som till exempel flygbranschen gör också att konsekvenserna blir så pass stora.

– Det är därför vi nu ser att detta händer över hela världen, säger Karl Emil Nikka.

Crowdstrike har nu redan vidtagit åtgärder gällande felet, hur lätt eller svårt det är att få bukt med själva problemet hänger dock på en viktig faktor, påpekar Karl Emil Nikka:

– Om datorn kan komma in i operativsystemet Windows, då kan de göra uppdateringen. Problemet är att om datorerna inte ens kommer in i Windows, då kan de inte få applikationen att uppdatera den här felaktiga filen.

”Kunde varit ännu värre”

Karl Emil Nikka påpekar samtidigt att situationen skulle ha kunnat vara betydligt värre med färre leverantörer av säkerhetsprodukter till datorsystem.

– Det är hälsosamt. Hade vi haft färre, säg fem stycken, då hade det här kunnat vara ännu värre. Vi är faktiskt skyddade av att vi har så många olika, då blir det inte så att hela samhället slås ut.