Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Bättre än väntat för Schibsted

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-05-02

Aftonbladets vinst ökade till 91 miljoner första kvartalet

Den norska mediekoncernen Schibsted, som äger Aftonbladet och Svenska Dagbladet, redovisade på måndagen en högre vinst än väntat för årets första kvartal. Bättre resultat från koncernens tidningar och engångsintäkter drog upp resultatet.

Aftonbladets vinst steg under kvartalet från 58 miljoner kronor till 91 miljoner kronor trots oförändrad upplaga. En reavinst på 23 miljoner kronor efter Aspiroaffären påverkade resultatet positivt, men delar av vinstökningen kommer från ökade annonsintäkter.

Aftonbladets koncernomsättning uppgick till 564 miljoner kronor.

Bättre annonsintäkter

Svenska Dagbladet kunde glädjas åt en vinst på en miljon kronor, jämfört med en förlust på två miljoner kronor under samma kvartal i fjol. Tidningens resultat stärktes främst av förbättrade annonsintäkter, upp med fem procent till 93 miljoner kronor, medan upplageintäkterna minskade till följd av färre sålda tidningar.

I ett pressmeddelande uttrycker dock tidningen förhoppningar om att det är på väg att vända även för upplagan.

"Från och med mars månad ökar dock upplagan åter", skriver Svenska Dagbladet.

Schibsted räknar med att Aftonbladet behåller sin starka position på den svenska mediemarknaden i framtiden och att annonsintäkterna för Svenska Dagbladet lyfter med bibehållna upplageintäkter.

För hela Schibsted-koncernen, som även äger de norska tidningarna Aftenposten och VG, blev det en vinst före skatt på 385 miljoner norska kronor för årets första kvartal. Det kan jämföras med en vinst på 142 miljoner norska kronor samma period 2004 och en genomsnittsprognos bland analytiker på 365 miljoner norska kronor enligt Reuters sammanställning.

Reavinst i Schweiz

Rörelsevinsten steg till 401 miljoner norska kronor från 156 miljoner kronor ett år tidigare. Analytikernas snittprognos låg på 336 miljoner kronor.

Omsättningen ökade till 2,43 miljarder norska kronor, från 2,27 miljarder kronor ett år tidigare. Analytikerna hade väntat sig en omsättning på 2,34 miljarder kronor.

Reavinsten på 200 miljoner norska kronor från försäljningen av aktier i det schweiziska bolaget 20 Minuter bidrog till vinstlyftet.

TT

Följ ämnen i artikeln