Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

”Vi får ta en dag i taget”

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-03-04

GM:s beslut var väntat, enligt anställd i Trollhättan

– Det här var väl ungefär det vi redan visste. Nu får vi ta en dag i taget och göra det bästa vi kan, säger Rajen Khunti som jobbar på kvalitetskontrollen på Saab till TT.

Khunti, som har arbetat på Saab sedan 1987, berättar att informationen till personalen tog ungefär 20 minuter. Alla på förmiddagsskiftet var närvarande.

– Vi har fått fram till 2010 på oss att visa att vi kan producera kvalitetsbilar, säger han.

– GM pratar om andra olika projekt. Nu får vi se vad det blir för något, men jag är optimist.

Facket positivt

– Vi ser det som ett positivt besked. Det har funnits olyckskorpar som flaxat runt och sagt att om vi inte får mellanklassbilarna är det slut, men så är det inte. GM-ledningen tror på varumärket och fabriken, minst fram till 2010, säger Chresten Nielsen, vice ordförande i Metallklubben på Saab i Trollhättan, till TT.

Men det är ett kort perspektiv.

– Ja, det är riktigt. Men om man tittar sig omkring så ser man att det inte finns några långa garantier. Det handlar aldrig om mer än det modellprogram man håller på med. Det här sker i alla fabriker i världen, konkurrensen är tuff i dag.

Men du hade varit gladare om ni fått mellanklassbilarna?

– Det är helt klart. Då hade man kunnat se lite längre fram, och få högre volymer. Tyvärr visar ju offerthanteringen att det skulle krävas för stora investerngar hos oss, och Rüsselsheim har ju redan kapaciteten. Det finns en överkapacitet i Europa.

Sif vill ha tydliga besked

”Det är viktigt att GM nu snabbt tydliggör vilka bilmodeller som ska göras i Trollhättan för att visa att fabriken har en framtid”, skriver fackförbundet Sif:s förbundsordförande Mari-Ann Krantz i en kommentar.

Krantz tycker att GM:s besked tyder på en tro på Trollhättefabriken som kan leda till att fler modeller på sikt produceras där.

”Själen går förlorad”

– Jag tycker det känns synd att man tappar Saaben. Risken är att själen i bilen går förlorad, att den blir ”opelifierad” och förlorar i status.

Det säger Tonnie Andersson, ledamot i Metalls förbundsstyrelse och själv anställd på Volvo Aero i Trollhättan.

– Saab är ett prestigemärke och risken nu är att man hamnar på samma nivå som Opel.

– Samtidigt har GM visat att man tror på fabriken som sådan. Det är positivt att man ska få tillverka en prestigebil som Cadillac, säger Tonnie Andersson.

Östros positiv

Näringslivsminister Thomas Östros är dock positiv:

– Det ser trots allt ganska bra ut för fabriken i Trollhättan, säger han till SVT:s Rapport.

– GM visar att man har respekt för verksamheten där. Det blir fortsatt bilproduktion där och det tycks ju bli GM:s prestigemärken. Det är ingen dum grund att stå på, fortsatte Östros och hänvisade till samtal han haft med GM-ledningen.

Han sade också att ingen vet hur länge produktionen kommer att fortsätta på Trollhättefabriken.

– Men den starka oro man känt i regionen kan förbytas i framtidsoptimism, sade Östros.

”Kommer att satsa”

– GM kommer att fortsätta att satsa i ännu större utsträckning på Saab, säger Saabchefen Peter Augustsson till TT sedan beslutet offentliggjorts.

– Det här är ett väldigt bra besked för Saabkunderna, Saabhandlarna och våra anställda i Trollhättan.

Den långsiktiga satsningen innebär bland annat en ny stadsjeep, så kallad crossover, som kommer att byggas i USA och därmed minska valutariskerna. Men bilen är avsedd för den globala marknaden och kommer därför också att exporteras till Europa.

Med den nya 9–3-kombin som börjar säljas efter sommaren och den nya Cadillacen som kommer ut på marknaden i början av nästa år räknar Augustsson med högre produktionsvolymer än tidigare i Trollhättan de närmaste åren.

I stället för de beräknade 300000 bilarna från 2008 om Trollhättan vunnit kampen med Rüsselsheim blir det dock betydligt lägre volymer men exklusivare bilar från 2008.

Det avgörande för att Rüsselsheim tog hem spelet om mellanklassbilarna var, enligt Augustsson, att det redan finns kapacitet där.

Kd: En förlust

”Ännu en svensk storförlust”. Så betecknar kristdemokraternas partiledare Göran Hägglund fredagens besked från GM.

”Beslutet var tyvärr väntat. 5600 anställda på Saab i Trollhättan går nu en osäker framtid till mötes. Jag lider med dem. Socialdemokraternas 'Trollhättanpaket' var för litet och kom för sent. Den fyrfiliga motorvägen mellan Göteborg och Trollhättan borde förstås ha byggts för längesen”, skriver Hägglund i ett pressmeddelande.

Fp: Ett dråpslag

Folkpartiets taleskvinna i näringslivsfrågor, Eva Flyborg, kallar GM:s beslut för ett dråpslag för Västsverige.

”Det åtgärdspaket som regeringen lade fram i november lyckades inte övertyga GM om att lägga produktionen av företagets nästa mellanklassbil i Trollhättan. Det är inte så konstigt. Regeringens panikåtgärder kastades in alldeles för sent och var inte tillräckligt kraftfulla”, skriver hon i en kommentar.

Enligt Flyborg är Västsverige alltför beroende av bilindustrin. Hon föreslår att en ”tillväxtkommission” nu tillsätts, med uppgift att få fram konkreta åtgärder som kan främja regionen.

TT

Följ ämnen i artikeln