Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Vendela

Normals uppmaning till barnen på Tiktok: ”Spring!”

Publicerad 2024-05-07

Skynda fynda, fort ska det gå!

På Normals Tiktok-konto flödar uppmaningarna om att ”springa” till butiken, för att varorna tar slut ”jättefort”, visar Aftonbladets kartläggning.

Många av följarna är barn – vilket kan innebära att säljknepen är olagliga.

– Det är ett rejält övertramp, säger konsumentexperten Maria Wiezell.

”Spring!”

Ordet är återkommande i butikskedjan Normals Tiktokflöde och tycks ha blivit något av en gimmick. Ibland skriver följarna att de ska springa, men ofta uppmanar Normal själva sina unga kunder – i många fall barn – att springa till butikerna.

Fort ska det gå, annars tar varorna slut.

En Normal-butik i Stockholm.

”Väldigt, väldigt, väldigt, begränsat antal”

Att kunderna ska agera skyndsamt är tydligt i flera andra inlägg. När en ung användare under ett klipp om skönhetsprodukten ”Golden glow drops” tipsar om att varan finns på Normals butik i Halmstad, blir butiksjättens svar:

”Inte länge till?” tillsammans med en rodnande emoji.

När de i ett annat inlägg gör reklam för den populära produkten snigelslem hörs det redan i klippet att det är brådskande att lägga vantarna på ett exemplar. ”Det finns ett väldigt, väldigt, väldigt begränsat antal så ifall du vill knycka en är det bara att springa till Normal.” I klippets första bildruta står det: ”SPRING!”.

I kommentarsfältet frågar sig en följare i vilka butiker snigelslemmet finns i, varpå Normal svarar:

”Just nu nästan alla! Men det kommer ta slut jättefort”.

”Ok tack ska springa till normal!!”, svarar följaren.

Experten: Inte tillåtet

Under ett annat inlägg skriver en följare, av profilen att döma ett ungt barn, att hen har gjort av med 5 000 kronor på Normal och är numera pank.

Normal svarar med ett hjärta.

Maria Wiezell, konsumentvägledare på den ideella organisationen Sveriges Konsumenter, menar att det här mycket väl kan röra sig om ett brott mot marknadsföringslagen. Det hela tycks strida mot god marknadsföringssed, menar hon.

– Det är ju inte tillåtet med köpuppmaningar till barn, och enligt min bedömning skulle jag inte kalla det här för någonting annat än just en köpuppmaning.

Maria Wiezell på Sveriges Konsumenter.

När Aftonbladet visar Maria Wiezell skärmdumpar från Normals Tiktok-konto går hon igenom bild för bild, och säger:

  • ”Jag måste till Normal” och Normal säger ”spring”. Vad är tanken med att springa dit? Jo naturligtvis att handla. De vill inte att du ska springa dit för att kolla på varan.
  • ”Just nu i nästan alla, men de kommer ta slut jättefort”. Alltså de vill att man ska skynda dig. Det tycker jag är en uppmaning att barn ska handla.
  • De svarar med ett hjärta?! Alltså man ger beröm till någon som har spenderat 5 000 på Normal.

Vd:n: Gör en haul – sedan väller folk in

Normal har blivit en favoritbutik bland många barn. Det syns inte minst i bolagets kommentarsfält på sociala medier. Följarna är unga – och frälsta.

Jan Nyberg är vd på Normal Sverige.

Det kan ha med bolagets satsning på sociala medier att göra. På Tiktok följs Normal Sverige av 184 000 personer och har skrapat ihop över 2,6 miljoner gillamarkeringar.

Strategin är uttalad: Tiktok och andra plattformar kan generera mängder av försäljningar.

– Sociala medier, det är där det händer. En influencer gör en

haulEn video där man visar upp de varor man handlat. och sedan väller folk in och handlar exakt de varorna, har vd:n Jan Nyberg tidigare sagt till Fastighetsvärlden.

För Aftonbladet utvecklar vd:n resonemanget om hur de drar nytta av sociala mediers kraft.

– Vi har sett fördelarna med att vara aktiv i sociala medier och att kommunicera så med konsumenterna. Det är ju verkligen det moderna sättet att jobba med marknadsföring. Det funkar ypperligt, tycker vi.

”Det är ren service”

Men att deras Tiktok-strategi, där ord som ”spring” och ”tar slut jättefort” ofta förekommer, skulle strida mot god marknadsföringssed vill vd:n inte kännas vid.

– Så tolkar inte jag det. Jag tolkar det som en uppmaning till kunderna att just nu har vi fått en slatt som vi har fördelat på alla butiker. Och det var den informationen till dem.

Det är, menar Jan Nyberg, inga köpuppmaningar riktade mot barn. Snarare service.

– Det här är för att hjälpa kunderna. Här har vår kundservice svarat: ”Vet du vad, det ser ut som om alla butikerna får den, men vi får inte så många”. Så om man är intresserad så får man nog skynda sig till butiken. Det är ren service.

Även om kunden är ett barn?

– Jag har ingen aning om hur gammal

honFöljaren som frågar om i vilka butiker snigelslemmet finns och får svaret: ”Just nu nästan alla! Men det kommer ta slut jättefort”, reds anm. är.

Det finns ingenting som tyder på att hon är vuxen i alla fall, om man säger så.

– Okej, det är det du säger ju. Det finns ingen baktanke om att hetsa barn, överhuvudtaget inte. Det finns inget behov av att hetsa igång försäljning.

Jan Nyberg menar att många kunder frågar efter produkter och att deras jobb då är att ge svar.

– Det är inte så att vi börjar med att fråga hur gammal någon är. Det svaret har ju du sett, det har ju alla sett, så det är ju en uppmaning till alla konsumenter att: ”Hej, hej allihopa, så här ser det ut. Det finns inte så många.”

Hur tror du att barn som följer er tolkar de här uppmaningarna?

– Det är ju inte riktat mot barn, det är riktat mot alla konsumenter i hela Sverige från alla olika åldersgrupper. 

”Rejält övertramp”

Men konsumentexperten Maria Wiezell står fast vid sin sak: kommentarerna kan mycket väl tolkas som köpuppmaningar till barn.

– Det tycker jag definitivt. Nu sitter inte jag i någon patent- och marknadsdomstol eller på Konsumentverket och gör de bedömningarna, men det här tycker jag är ett rejält övertramp. Det här skulle jag definitivt titta på som något man ska anmäla till Konsumentverket.

Att Normal har både vuxna och barn som kunder ska inte spela någon roll i sammanhanget, menar Wiezell.

– Man får ta det säkra före det osäkra om man vet att barn är en av ens kundgrupper. Det är klart att många av de här produkterna köps av både av barn och vuxna. Men om man ser i sina butiker att man har en stor kundgrupp som är barn, då ska man ju inte rikta direkta köpuppmaningar. Speciellt inte i kanaler som Tiktok som vi vet lockar många yngre.

Följ ämnen i artikeln