Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

Bank slipper ersätta kund för Swishbedrägeri

Publicerad 2024-11-11 11.31

Stockholms tingsrätt anser inte att Nordea behöver ersätta en bankkund som utsattes för ett Swishbedrägeri. Arkivbild.

Nordea behöver inte ersätta en kund som förlorade 100 000 kronor i ett bedrägeri som skedde via betaltjänsten Swish.

Det slår Stockholms tingsrätt fast i en dom.

– Vi kommer att överklaga, säger biträdande Konsumentombudsmannen Kristofer Johannesson till TT.

Enligt Johannesson handlar det om en principiellt viktig fråga om var gränsen för bankernas ansvar går gentemot kunderna – men också om vad som är en behörig och obehörig transaktion i juridisk mening.

– Det här är flera svåra frågor så det är väldigt viktigt för väldigt många konsumenter att det blir utrett i domstol en gång för alla, säger han.

– Människor kan bli av med sitt livs besparingar via ett telefonsamtal på ett ögonblick. Det måste man komma tillrätta med.

Enligt Johannesson kommer domen att överklagas senast den 2 december.

Blev lurad

Det uppmärksammade fallet– som bland annat Dagens Industri har skrivit om – handlar om en äldre man i Stockholm som i början av 2023 blev uppringd av någon som påstod sig vara från ett inkassobolag. Uppringaren hävdade att mannen blivit utsatt för en identitetsstöld och ville koppla honom vidare till Nordeas säkerhetsavdelning.

Bedragarna lurade bankkunden att först föra över pengar från sitt sparkonto till sitt personkonto, därefter höja Swishgränsen från 5 000 till 100 000 kronor och slutligen föra över 100 000 kronor via Swish till en okänd person, en så kallad målvakt.

Bankkunden, som företrätts av Konsumentombudsmannen, väckte talan mot Nordea.

Inte skyldig

Men enligt tingsrätten är banken inte skyldig att ersätta bankkunden eftersom överföringen skett på begäran av konsumenten. Det är först när transaktionen anses vara obehörig som banken ersätter, skriver Dagens Industri.

Tingsrätten anser inte heller att det bevisats att banken agerat oaktsamt och avslår också begäran om skadestånd.

– Vår uppfattning är att man borde ha vidtagit åtgärder tidigare och hade banken infört de system som sägs finnas i dag så hade den här bedrägerisituationen kunnat undvikas, säger Kristofer Johannesson.