Så bluffas du av matjättens prissättning

Uppdaterad 2012-12-04 | Publicerad 2012-11-30

Coops egna vara fick ett lägre jämförelsepris än konkurrenternas

Matjätten Coops egna vara får felaktigt ett mycket lägre jämförelsepris än konkurrenternas, visar en granskning av Aftonbladet Min Ekonomi.

Det gör att kunderna luras att tro att Coops lågprismärke är billigare än vad det egentligen är.

– Mycket olyckligt, säger Arlas tf presschef Robbin Grönstedt.

Ett jämförelsepris är till för att hjälpa konsumenten att snabbt jämföra kilopriser på en vara för att avgöra vilken vara som är billigast.

Men Coops jämförelsepris för sina egna salladsostar i olja är allt annat än en hjälp för kunden.

Matjätten säljer ostarna en glasförpackning som totalt väger 300 gram med namnet X-tra salladsost. 150 gram består av ost och 150 gram består av olja med kryddor. När Coop redovisar jämförelsepriset har man beräknat det på hela förpackninges vikt – 300 gram. En förpackning som kostar 19,90 kronor får alltså ett jämförelsepris på 66,33 kr/kilo.

Otydligt för kunderna

Även Arla säljer salladsost i glasförpackningar som väger 300 gram med namnet Apetina. Även här är 150 gram ost och 150 gram olja med kryddor. Men när Coop beräknar jämförelsepriset för Arlas förpackning gör man det enbart på ostens vikt, 150 gram. En förpackning som kostar 29,90 kronor får alltså ett jämförelsepris på 199,33 kr/kg. Egentligen borde jämförelsepriset dock vara 106,33 kr/kg, om man räknar det på samma sätt som Coop gjort för sin egen produkt.

Kunderna kan alltså lätt få uppfattningen att Coops produkt är billigare än vad den egentligen är.

– Det är ju verkligen förvirrande. Det är rätt lätt som konsument att ta det som verkar vara hälften så dyrt, säger kunden Erik som vill vara anonym.

Medger fel

Coop medger att prissättningen är felaktig, men säger att ett misstag ligger bakom.

– Leverantören, i det här fallet Arla, har skickat datan om prissättningen till oss centralt, detta går sedan vidare ut via våra system till butikernas etiketter. Här har vi gjort fel och inte reagerat på att de två ostarnas jämförelsepris har beräknats på olika sätt, trots att de är likvärdiga produkter. Men vår princip är självklart att ha samma system och jämförelsepris på våra egna och andra leverantörers varumärken, säger informationschefen Kristofer Myrevik.

Coop meddelar att man så snart som möjligt ska skicka ut nya etiketter så att det blir tydligt för kunderna. Det felaktiga jämförelsepriset finns i Coops samtliga butiker.

"Inte bra"

Arla kände inte till den felaktiga prissättningen, men beskriver det som "olyckligt".

– Det är så klart inte bra att man har olika beräkningsmodeller på etiketterna som sitter på hyllorna i butikerna. För konsumenterna som snabbt ska jämföra två olika varor blir det väldigt otydligt, säger Arlas tillfälliga presschef Robbin Grönstedt.

Enligt Konsumentverkets regler får butiker inte ha olika jämförelsepriser för likvärdiga produkter. Är det svårt att definiera vad som ska ingå i jämförelsepriset föreslår myndigheten i stället att man inte använder sig av ett jämförelsepris.

Följ ämnen i artikeln