Kapp-Ahl valde fel kläder
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-09-19
Nu vill KF sälja det anrika klädföretaget
GÖTEBORG
Kapp-Ahl förlorade striden mot H&M.
Felet var - fel kläder.
Nu försöker KF sälja det anrika klädföretaget.
Kapp-Ahl är kanske Sveriges mest kända klädaffär. Redan 1953 kom de första butikerna och 1990 sålde Per-Olof Ahl sitt livsverk till KF.
Men för KF har Kapp-Ahl inte blivit någon succé.
"Svårt med mode"
Förlusterna lär helt enkelt bero på fel kläder - och fel tajming. I fjol gjorde företaget en förlust på 265 miljoner - före skatt.
- Det är svårt med mode, man vet aldrig riktigt vart det far iväg, säger Kapp-Ahls vd Christian W Jansson.
Så nu när KF ska koncentrera sig på att sälja livsmedel och letar köpare till sina andra verksamheter, letar Kapp-Ahl efter en samarbetspartner.
- Vi kan inte driva företaget i helt egen regi, säger Christian W Jansson.
Personalen får stanna
Kapp-Ahl har nästan 300 butiker i sex länder. Av 3 800 anställda jobbar 2 000 i Sverige.
För att locka folk till butikerna igen kommer företaget att styra om hela sitt sortiment. För att klara ekonomin ska man se över distributionen.
- Men några personalminskningar kommer inte att bli aktuella, säger Christian W Jansson.
Lena Olsson