Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ragnar, Ragna

Banken slutar - med pengar

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-02-22

Kundernas missnöje ökade kraftigt förra året

Räkna inte med att få ut pengar på banken längre.

Åtminstone inte hos vissa kontor hos Föreningssparbanken.

Kundernas missnöje med bankerna har ökat kraftigt under 2001.

KONTANTLÖST BANKKONTOR Sedan årsskiftet får kunderna inte ut några pengar på Föreningssparbankens kontor i Dalen i Stockholm. - Vi hänvisar dem till Posten eller automaten utanför, säger banktjänsteman Susanne Hansson. Banken är numera ett rådgivningskontor.

Omkring 40 procent av kunderna som svarat på Aftonbladets enkät på internet anser att Nordea, Föreningssparbanken och SEB har försämrat servicen.

Handelsbankens kunder utgör undantaget - bara 20 procent anser att servicen försämrats och banken har flest nöjda kunder.

Smolket hos Handelsbanken är sparräntan. Där toppar banken missnöjesligan. Och sparräntan är lägst.

De äldre betalar dyrt för servicen

- Bankernas service har framför allt förändrats, säger Göran Jönsson, Konsumenternas bank- och finansbyrå.

- För tio år sedan köade man på kontor och gjorde nästan alla bankärenden där. Nu har köerna flyttat ut på gatan till automaterna och till cyberspace.

- De som fått försämrad service är de som vill göra bankärenden på traditionellt vis.

Det gäller de 14 procent vuxna svenskar som fortfarande tar ut pengar direkt i kassan på bank eller post. De är främst äldre människor över 60 år.

De som vill eller måste använda bankens kassatjänster får betala höga avgifter, se tabellen till höger.

Och de får allt färre bankkontor att gå till. Den nya trenden är rådgivningskontor utan pengar.

Föreningssparbanken la ner 33 av sina drygt 900 kontor förra året, främst i glesbygd. På några tiotal kontor har dessutom kontanterna tagits bort under de senaste åren.

Var tredje betalar räkningar via nät

- Kunderna hänvisas till Posten eller bank-i-butik som vi har avtal med. Tillgängligheten har aldrig varit så stor, säger Jesper Berggren på Föreningssparbanken.

Handelsbanken har två kontor färre: 458. Av dem är 11 kontor utan traditionell kassatjänst, de håller bara kontanter för sina egna kunder.

Nordea öppnade förra året ett 15-tal kontor med enbart rådgivning, totalt 270 kontor.

SEB har oförändrat 200 kontor, ännu inga utan kontanter.

Missnöjet med att kontor läggs ned är litet i Aftonbladets nätenkät. Kunderna har anpassat sig. I dag betalar var tredje svensk sina räkningar via datorn. Av de stora bankerna erbjuder Handelsbanken internettjänst gratis, se tabell.

- Men som kund får du betala på annat sätt, till exempel genom sämre ränta, säger Göran Jönsson.

Hans råd är: Lär dig kryssa mellan bankerna, precis som på torget där du köper äpplen i ståndet med de rödaste och billigaste, och bananer i ett annat stånd.

Lena Anderfelt

Följ ämnen i artikeln