Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

Max stämmer iransk kopia

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-07-07

Den norrländska hamburgerkedjan plagierad i Teheran

Stockholm

Norrlands stolthet, hamburgerkedjan Max, värnar om sitt goda namn och rykte och stämmer en iransk hamburgerrestaurang i huvudstaden Teheran.

Restaurangen i Teheran har enligt ett pressmeddelande från Max inte bara snott logotypen utan också kopierat menyn och inredningen från Maxkedjan.

På juridiska kallas det för varumärkesintrång och eftersom Max har ett globalt varumärkesskydd, anser bolaget att de har goda möjligheter att vinna tvisten.

Restaurangen i Teheran ägs och drivs av en iranier som tidigare varit bosatt i Sverige.

”Maxcounty” var under hela 1980-talet övre Norrland dit ingen amerikansk hamburgerkedja i världen gjorde sig besvär. Mc Donalds gjorde försök i Luleå, vilket slutade med katastrof och konkurs.

Sedan dess har det hänt mycket och numera tillåts de amerikanska konkurrenterna på nåder också i närheten av polcirkeln.

Dålig idé

I Teheran är det däremot knappast en bra idé att öppna en amerikansk hamburgerrestaurang.

- Det är nog därför man valt vårt svenska varumärke, skriver Max vd Richard Bergfors i pressmeddelandet och fortsätter.

- Det är kul att konceptet fungerar också i Iran, men vi måste skydda vårt varumärke.

Max fick tipset om den iranska ”snyltaren” via en svensk som hittat en bild på restaurangen på internet.

Närmare besiktning visade att hela etablissemanget var en kopia av Max i Sverige och enligt uppgift en av de större hamburgerrestaurangerna i Teheran.

Anders Lignell/TT

Följ ämnen i artikeln