Sibas rabatterbjudande: noll procent

Uppdaterad 2012-12-18 | Publicerad 2012-12-15

”Jag tycker att det är ohederligt”

Siba har just nu ett ”exklusivt erbjudande” för alla kunder som innehar ett Visakort – men det visar sig att erbjudandet kan innebära en prissänkning med noll kronor.

Hemelektronikkedjan Siba har just nu ett ”exklusivt erbjudande” för alla kunder som innehar ett Visakort.

De erbjuder rabatter på upp till 25 procent som gäller på alla varor.

Men efter besök i Sibas butiker visar det sig att erbjudandet kan innebära en prissänkning med noll kronor.

I erbjudandet på upp till 25 procents rabatt står det att rabatterna gäller alla varor i samtliga av Sibas butiker för den som handlar med Visakort.

Noll procents rabatt

Men när Aftonbladet besöker en av Sibas butiker får vi veta att rabatten är utformad efter inköpspriset och gäller de varor som det är bra marginal på.

– Vissa varor har 25 procents rabatt, andra har mindre och vissa har ingen rabatt alls, säger ett butiksbiträde på Siba till Aftonbladet.

Personalen har även svårt att ta reda på vilka produkter som har mer i rabatt än noll procent eftersom att produkterna då måste kollas upp i datorn var för sig. 

Även Metro har besökt en av Sibas butiker för att köpa en digitalbox och utnyttja erbjudandet.

”Gäller inte den här produkten”

”Det gäller inte den här produkten”, får tidningen till svar.

Nora Ay är informationsansvarig på Siba.

– Tittar man under villkor och regler så ser man att rabatten i bland uteblir helt på grund av att varan redan är prispressad.

Ni tror inte att det finns kunder som kan känna sig lurade av erbjudandet?

– Vi hoppas att ingen känner sig lurad. Gör man det så får vi se över vår formulering så att den blir tydligare, säger Nora Ay.

”Ohederligt”

Enligt Konsumentverket faller regler gällande rabatt och rea under marknadsföringslagen.

– För att man ska få använda rabatt och rea måste priserna vara väsentligt lägre. Noll procent gäller inte som rabatt, säger Anna Lindström, jurist på Konsumentverket.

Hon menar att det kan vilseleda kunderna och att det kan påverka konsumentens affärsbeslut.

– Man får ju intryck av att det gäller samtliga varor, säger Anna Lindström.

Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter, håller med.

– Det känns som att konsumenterna blir lurade. Jag tycker att det är ohederligt, säger han till Metro.

Följ ämnen i artikeln