Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

Scaniachefen: Det kan bli stökigt

Publicerad 2022-03-15

Scania har släppt delårssiffror. Arkivbild.

Scania räknar med komponentbrist under hela 2022. Och i Ryssland – lastbilstillverkarens näst största marknad i fjol – har allt tvärnitat till följd av Ukrainakriget.

– Det kan bli stökigt, säger vd Christian Levin.

Fast han tror ändå på nytt rekord.

Det skulle ha blivit ett historiskt produktionsrekord i fjol – om det inte var för komponentbrist och andra flaskhalsar, enligt Christian Levin.

– Vi kämpar vidare och hoppas komma upp i ”all time high” i år i stället, säger han till TT efter det att Scania redovisat sitt bokslut för 2021.

Ryssland näst största marknaden

Sedan årsskiftet har dock ett nytt stort orosmoln brett ut sig över framtiden. I fjol sålde Scania över 5 000 fordon på den ryska marknaden. Det gjorde landet till Scanias näst största marknad i världen. I Ukraina uppgick samtidigt leveranserna till ett par hundra fordon.

Men sedan ryska styrkor inledde invasionskriget i Ukraina den 24 februari är det tvärstopp både vad gäller produktion och leveranser i både Ryssland och Ukraina.

Smällen för Scania dämpas på kort sikt av att efterfrågan globalt är stor. Det gör att lastbilarna som skulle till Ryssland lätt kan säljas på annat håll, enligt Scaniachefen.

Men långsiktigt ser han en risk för potentiellt stora effekter.

– Vi har byggt upp en verksamhet i Ryssland sedan början av 1990-talet och nu vet vi inte hur det blir. Det är väldigt sorgligt, inte minst för våra 400 medarbetare i Ryssland, säger Levin.

Stängd fabrik i St Petersburg

Scanias fabrik i S:t Petersburg, där man monterar ihop lastbilar, har stängt portarna och permitterat de anställda. Och på huvudkontoret i Södertälje sitter Scanias stab nu och försöker få en bild av vad kriget och alla sanktioner kan innebära.

Brist på andra insatsvaror är ett problem som hotar växa snabbt, enligt bokslutet. Ryssland är stor leverantör av en lång rad råvaror och metaller som underleverantörer inom EU:s fordonsindustri använder.

Det finns även en risk att ryska staten, som ett svar på västliga sanktioner, konfiskerar utländska tillgångar i landet, precis som i revolutionen 1917 – även om Levin bedömer den som liten.

– Jag har svårt att förstå vad de skulle göra med vår fabrik, säger han.

Betalningsproblem bland ryska kunder är en annan risk Scania tar upp i sitt bokslut. Ryska kunder betalar i regel i rubel, men fakturans pris sätts i euro och då rubelns rasat efter den ryska attacken mot Ukraina blir all import till Ryssland betydligt dyrare.

– Det finns en risk att det finns kunder som inte klarar av de här höjda fakturorna, säger Levin.

Inflationen i Ryssland skenar också, samtidigt som centralbanken i Moskva har chockhöjt räntan. Det kan slå hårt mot efterfrågan på både transporter och fordon i landet.

Svårt att sätta siffror på

Betalningar från ryska kunder är ett annat problem sedan en rad ryska banker inte längre får använda kommunikationssystemet Swift för att hantera internationella transaktioner.

– Det är svårt att sätta siffror på de här riskerna. Vi hoppas förstås att kriget tar slut, helst i dag. Men det kan ju hålla på i åratal och då är vi i ett annat läge, säger Levin.

Han tonar dock ned risken för att Scanias fordon nu används av ryska styrkor i Ukrainakriget.

Slutkunder utreds alltid noga. Dessutom har protektionismen i Ryssland i många år stängt ute Scania från offentliga upphandlingar då ”ryskt arbetsinnehåll” eller ”ryska komponenter”, enligt Levin.

– Sedan har vi naturligtvis aldrig övervägt att leverera till den ryska militären, säger han.