Ny avgift får bankkunderna att fly

Uppdaterad 2018-08-17 | Publicerad 2013-01-22

Danske Bank ska börja ta en ny avgift av bankkunderna för att de ska få ha kvar sina konton.

Nu överväger 56 procent av bankkunderna i Danmark att byta bank.

– Jag tycker det är fel att ta pengar för att man ska få ha ett konto, säger Faiza Nielsen, kund i Danske Bank.

Danske Bank meddelade i helgen att de planerar att börja ta en kontoavgift på 120 kronor i kvartalet av sina kunder.

Mer än hälften vill byta

När Svenska Dagbladet pratade med Danske Bank kunde banken inte utesluta att avgiften kommer gälla även för kunder i Sverige.

Men den nya avgiften gör danskarna upprörda.

56 procent av Danske Banks kunder i Danmark överväger att byta bank, rapporterar danska TV2.

Den nya avgiften ska täcka bankens administrationskostnader.

– Jag tycker det är fel att ta pengar för att man ska få ha ett konto, säger Faiza Nielsen, kund i Danske Bank, till TV2.

”Fördelar”

Enligt TV2 anser 73 procent av de tillfrågade att det är bankens ansvar att ge service till kunderna, oavsett vilken ekonomi man har.

Tonny Thierry Andersen är chef på Danske Bank.

– När jag träffat kunder och pratat med kundtjänst så lyckades vi ändå på ett bra sätt förklara fördelarna med detta. Men tiden får utvisa om detta är ett bra förslag, säger han till TV2.

Följ ämnen i artikeln