Biljetter brinner inne vid konkurs

Uppdaterad 2012-11-19 | Publicerad 2012-11-12

Om flygbolaget går i konkurs riskerar resenärernas biljettpengar att gå förlorade.

När ett flygbolag går i konkurs riskerar dina biljettpengar att gå förlorade.

Resegarantin täcker oftast paketresor – men reguljära flygbiljetter kan brinna inne utan att resenären får ett öre tillbaka. 

Om du flyger som en del i en charter- eller paketresa kan du få tillbaka pengar på resegarantin, som innebär att företagen har ställt av en summa pengar som kan användas till resenärerna i händelse av en konkurs.

– Vänd dig till arrangören först. De får utreda om det går att ordna med ett nytt flyg. Får man ingen hjälp kan man vända sig till Kammarkollegiet som ansvarar för resegarantin, säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket.

Täcker inte reguljärflyg

Kammarkollegiet har en sökbar lista på vilka företag som har ställt av pengar till resegarantin.

– De flesta företag betalar in pengar till oss. De är skyldiga att göra det enligt lagen. Men det finns ingen heltäckande förteckning över företag som säljer resor, så man måste själv kontrollera detta, säger Lotta Danin, jurist på Kammarkollegiet.

Men skulle exempelvis SAS gå i konkurs kan pengarna för en flygbiljett gå förlorade.

– Resegarantin täcker inte reguljära flyg- eller tågbiljetter, säger Lotta Danin.

Kreditkort skyddar

Vid en konkurs går det att ställa en fordran mot konkursboet, om flygbolaget är skyldig dig pengar. Men som vanlig privatperson är man inte prioriterad när konkursboets pengar ska fördelas. Därför är det osannolikt att man får ut några pengar i händelse av att ett flygbolag går under.

– Som konsument med en flygbiljett har man en oprioriterad fordran. Det gör att man hamnar längst ner i listan, säger Maja Lindstrand.

Men det finns andra sätt att skydda sig om man köper en reguljär biljett. Om man betalar resan med kreditkort kan man, även utan resegaranti, få ersättning för köpet. Har man handlat på kredit kan man enligt konsumentkreditlagen rikta samma krav mot kortföretaget som mot säljaren av resan. Det måste dock vara just ett kreditkort och inte ett betalkort.

– Betalkort räcker inte om det inte finns ett speciellt avtal mellan banken och betalkortsföretaget. Ring därför banken och kolla detta först, säger Maja Lindstrand.

Försäkringar annat skydd

Det finns även försäkringar som täcker flygbolagskonkurser. Ett exempel är så kallade konkursförsäkringar, som tecknas i samband med biljettköpet. Det gäller dock att granska det finstilta för att vara säker på vad som ingår.

– Läs villkoren noga, säger Maja Lindstrand.

Så drabbas du som resenär

Om du endast köpt en flygbiljett är det svårt att få tillbaka pengarna. Har du betalat biljetten med kreditkort kan man däremot ansöka om ersättning från kreditgivaren. Handlar du med kort men inte på kredit har vissa kortföretag egna regler som ger rätt till ersättning.

Flyger du som en del i en paket- eller charterresa kan du få pengarna tillbaka via resegarantinämnden som är en del av Kammarkollegiet.

Befinner du dig utomlands och ska resa hem när ett bolag går i konkurs kan du – om du befinner dig i en nödställd situation – få låna pengar av ambassaden.

Källa: Konsumentverket

Följ ämnen i artikeln