Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Evald, Osvald

Pagrotsky: SJ har svåra ekonomiska problem

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-12-04

Åtgärdspaket väntar kräver miljard av staten

SJ befinner sig på ruinens brant. Bolaget måste få närmare en miljard kronor från ägaren svenska staten - annars måste SJ läggas ned.

Fackförbundet Seko vill att SJ ska få tillbaka sitt monopol.

Det är ingen nyhet att SJ:s finanser är svaga. Men den nya styrelsen med vd Jan Forsberg har ägnat sommaren och hösten åt att vända på stenarna i bolagets bokföring. Och hittat stora kostnader som tidigare inte varit synliga. Olönsamma trafikavtal, eftersatt underhåll och tågvagnar som inte längre behövs är några av de nya poster som tillsammans summerar till närmare en miljard kronor för SJ fram till 2007.

Därmed har bolagets egna kapital inte bara gröpts ur utan helt utraderats. Det egna kapitalet ligger nu på i storleksordningen minus 100 miljoner kronor, jämfört med 1,8 miljarder kronor när företaget bolagiserades 2001.

Nära konkurs

Därmed tvingades styrelsen upprätta en kontrollbalansräkning, normalt den sista åtgärden innan ett bolag måste lägga ner sin verksamhet, vid styrelsemötet på onsdagen. Vid en bolagsstämma i mitten av januari räknar styrelsen med nya pengar från staten för att rädda bolaget från likvidation.

- Vi har nu rensat runt i garderoberna och sett vad som ligger där och då har det blivit så här mycket pengar, säger SJ:s styrelseordförande Ulf Adelsohn.

Men SJ har inga planer att minska antalet anställda ytterligare, tvärtom är förhoppningen att bolaget ska vinna fler trafikupphandlingar och därmed skulle fler anställda behövas. Dessutom har näringsminister Leif Pagrotsky redan förklarat att SJ kommer att få de stödpengar som behövs.

SJ:s nya ledning vill inte ta på sig något ansvar för de nya kostnaderna och Ulf Adelsohn vet inte heller riktigt vem han anser ska bära det ekonomiska ansvaret.

Ledningen ansvarig

- Det kan man diskutera, men vi har i alla fall i dag i styrelsen bett vår chefsjurist ser över ansvarsfrågorna. Men till syvende och sist är det alltid företagsledningen som är ansvarig, säger Adelsohn.

SJ ska nu tillsammans med länstrafikbolagen gå igenom trafikavtalen för att effektivisera trafiken så att kostnaderna kan sänkas. Eftersom en lång rad av de trafikavtal som SJ tagit hem i konkurrens med andra företag nu visar sig vara förlustaffärer innebär det också att SJ tidigare satt för låga priser för att kunna slå ut konkurrenterna.

- Om de har dumpat marknaden vet jag inte, men man har i alla fall underprissatt ett antal av avtalen, säger Adelsohn.

Seko vill ha monopol

Janne Rudén, ordförande i fackförbundet Seko anser att det är bolagiseringen av SJ och avregleringen av järnvägstrafiken som lett till SJ AB:s stora problem. Rudén är inte främmande för att Sverige måste släppa ambitionen att ha en avreglerad järnvägstrafik för att få fungerande tågkommunikationer.

TT: Tror du att man måste gå tillbaka till att bara ha en operatör i Sverige?

- Ärligt talat tror jag det. Sverige är för litet för man ska kunna leka marknadsliberalism. Inte ens i Tyskland har man avreglerat järnvägen. Det har bara skett i England och Sverige, men det har inte lyckats på något av ställena, säger Janne Rudén.

Sten Gustafsson/TT

Följ ämnen i artikeln