Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Robert Collin: Sälj till rätt köpare!

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-02-24

Aftonbladets bilexpert varnar för att GM kommer att urvattna Saabs varumärke

- Om GM fortsätter som ägare är Saab borta om sex, sju år, säger Robert Collin, Aftonbladets bilexpert.

Han tror att en försäljning kan gynna den svenska fabriken och den yrkeskunskap som finns där.

Om köparen är den rätte.

Robert Collin.

Det är inte säkert att GM kommer att sälja Saab. Men fabriken i Trollhättan blir inte kvar om den amerikanska biljätten behåller varumärket.

- Nej, då kommer de bara att klistra varumärket på andra bilar och så småningom så finns ingenting av det som Saab står för kvar, säger Robert Collin till aftonbladet.se.

Han anser menar att GM ser kortsiktigt på ekonomin, bara bryr sig om varumärket och kommer att utnyttja det genom att använda det på bilar som inte har någonting att göra med vad Saab ursprungligen stått för.

Varumärket urvattnas

Saab tillverkades till exempel från början, ensam bland bilar, med framhjulsdrift. Det insisterade man på att göra länge och det har varit ett av Saabs kännetecken.

- Man förknippar bilen med det och med svensk kvalitet och kunnande, det som finns i Trollhättan.

- Nu blir nästa modell bakhjulsdriven, så småningom urvattnas varumärket och till slut kommer det inte att ha någonting med Sverige att göra.

Däremot finns det möjliga köpare i Europa som skulle kunna ha nytta av att behålla fabriken i Trollhättan.

- Om till exempel Peugeot/Citroen köpte Saab skulle de kunna få en försäljning i hela världen. Idag säljer de inte i Australien och USA men hade de Saab skulle de kunna göra det.

Allra helst ser Robert Collin en svensk ägare som kan behålla och utveckla produktionen och yrkeskunskaperna i Sverige.

- Ja, istället för att bara ha ett urvattnat varumärke som seglar omkring.

Läs också:

Tidigare artikel:

Robert Collin om GM och Saab

Simone Söderhjelm

Följ ämnen i artikeln