Fler betalar med mobilen i matbutikerna

Publicerad 2013-01-10

Företaget: Nakenkampanj får fler att använda appen

En ny app gör det möjligt för kunder att betala sina matvaror med mobiltelefonen.

Företaget bakom appen har själva poserat utan kläder i en reklamkampanj, vilket de tror har bidragit till det ökade användandet.

– Appen ökar och vårt mål i år är att ha en miljon användare, säger Olivera Andersson på Seamless.

Det finns flera olika betallösningar där telefonen ersätter plånboken i dag.

Aftonbladet Min Ekonomi har tidigare skrivit om ett nytt system där man kan betala sina varor på bland annat Hemköp, Willys och Prisextra med hjälp av en app.

”Vill ha en miljon användare”

Systemet kallas Seqr och företaget som ligger bakom tekniken, Seamless, menar att appen är både säkrare och enklare än kortbetalning.

– Effekten har blivit att appen ökar och finns i hela landet nu. Den har fått stor uppmärksamhet och går i en positiv riktning, men det är fortfarande lite nytt så klart. Man förstår inte riktigt förrän man har gjort sitt första köp, säger Olivera Andersson, marknadschef på Seamless.

Enligt henne förväntas fler och fler att ansluta till systemet.

– Vi är jättenöjda. Det här året vill vi ha en miljon användare. Det är målet.

Och de som använder appen i dag är i blandade åldrar.

– Vi trodde att det skulle vara mest unga, men det är otroligt många som är över 40. Just nu är vi störst på matsidan, och där ser vi att människor i alla åldrar använder appen.

Naken reklamkampanj

Reklamkampanjen för appen har orsakat en anmälningsvåg till Reklamombudsmannen, skriver Resumé.

I kampanjen poserar personal på företaget, bland annat Olivera Andersson själv, utan kläder till budskapet: "Det enda jag behöver är min mobil".

Att kampanjen skulle bli omtalad är någonting som företaget räknat med.

– Ja, det visste vi att den skulle göra. Vi tycker ändå att kampanjen uttrycker det vi vill förmedla. vi är stolta över kampanjen, säger Olivera Andersson.

Tror du att nakenkampanjen har påverkat att användningen av appen ökar?

– Absolut. Det ser vi varje dag.

Följ ämnen i artikeln