Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

En hårding ska göra grovjobbet på Ericsson

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-08-17

Per-Arne Sandström ny operativ chef

Per-Arne Sandström tar hand om köket och ser till att gästerna får den bästa maten och den bästa servicen

Kurt Hellström står utanför restaurangen, lockar in gäster, delar ut menyer och är trevlig.

Förenklat är det så Ericsson nu delar upp kommandot.

Köksmästaren Per-Arne Sandström är en hårding. Han har gjort kometkarriär inom Ericsson under sina drygt tio år i företaget.

Sandström är alltså inte någon riktig långvägare. Ändå har han hunnit med att jobba med luftburen radar, sålt mobilsystem i Europa, varit chef i Storbritannien och nu senast i USA.

Dessförinnan var han på Telia och Philips.

Han sägs också vara nära förtrogen med Kurt Hellström, de båda har känt varandra länge.

– Han är en hands-on manager. Han sitter inte på sitt kontor, han är en beslutsfattare som är ute på fältet, säger informationschefen Roland Klein.

–Han har ett fantastiskt track-record. Han genomförde det senaste besparingsprogrammet i USA klart snabbare än på utsatt tid, säger Klein.

Social kompetens

– Han har social kompetens också. När han vrider om armen på dig, så får han dig samtidigt också att förstå att det är nödvändigt, berättar Klein.

Per-Arne Sandström blir chef för vad man kan kalla provisioning. Att se till att produkter och lösningar finns tillgängliga på ett effektivt sätt. De fem affärsenheterna rapporterar nu till honom och inte Kurt Hellström. Han ska piska på och hålla efter dem så att de organisationerna håller vikt och kondition.

Kurt Hellström slipper alltså halva jobbet och kan koncentrera sig på försäljning, som han är anses vara mycket bra på. Kurt ska bossa för tre nya marknadsområden, där Öst- och Västeuropa och Nord och Sydamerika slagits ihop för att spara in på byråkratin.

Därtill inrättas fem globala kundenheter för att serva Vodafone, France Telecom, Deutsche Telekom, Telefonica och TIM. Dessa rapporterar också till Kurt Hellström.

Kunderna allt större

Strategichefen Torbjörn Nilsson talade redan på Cebit i våras om kommande konsolideringen bland operatörerna. Idag svarar världens tio största operatörer för 50 procent av abonnemangen och trafiken i näten. Nu kom alltså den organisatoriska förändringen för att möta utvecklingen.

Den nya globala säljorganisationen gör också att Ericsson skär kraftigt i de 100 små affärsenheterna.

– Bygger vi en global organisation måste vi minska någon annanstans. Det arbetet har redan börjat. Tyskland svarar nu för alla tysktalande länder. Benelux är konsoliderade. Sverigeorganisationen har ansvar för Norden. Och så kommer vi att fortsätta. Hur långt vi går vet jag inte idag, säger Roland Klein.

Avknoppningen av konsumentdivisionen till samriskföretaget med Sony bidrar sannolikt till att behovet av lokal närvaro för att serva återförsäljare och distributörer på enskilda marknader minskar.

En annan spännande förändring är att Einar Lindqvist tar över mobila system. Lindqvist har rekonstruerat fastnätssidan som på tre år gått från stora förluster till fina vinster. Nu väntas han rationalisera hårt inom mobila system.

Mats Dahlin, som varit chef för mobila system, får ansvar för försäljningen i det nya stora ffärsområdet Europa som svarar för 50 procent av försäljningen.

Läs mer på Ekonomi24.se

Ericssons ledning

Mats Paulsen (mats.paulsen@ekonomi24.se)

Följ ämnen i artikeln