Sverige anställer – men bara i Kina

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-03-11

Storföretag expanderar – ger svenskarna sparken

Klicka på bilden för att göra den större.

Svenska storföretag anställer 10 000-tals kineser.

Samtidigt sparkar de 10 000-tals svenskar.

– Företagen använder Kina som en trampolin för att få ner arbetskostnaden och ta sig ut på världsmarknaden, säger professor Ari Kokko.

Aftonbladets kartläggning visar att de tio största svenska exportföretagen nästan tredubblat antalet anställda i Kina under 2000-talet, från drygt 7 000 till över 22 000. Samtidigt sjönk deras personal i Sverige från 132 000 till 103 000.

Det är till och med så att Kina är det land i världen där antalet anställda i svenska dotterbolag ökar snabbast: med 34 000 anställda sedan 2000, enligt myndigheten Tillväxtanalys. Näst mest har antalet svenskanställda ökat i Spanien, med 19 000.

Det finns en enkel förklaring, enligt Ari Kokko, som är professor vid Handelshögskolan och chef för dess Kinacenter CERC:

– De svenska företagen omfördelar verksamheten. De flyttar produktionsarbeten från Sverige till Kina när företagen väljer att investera där, medan de behåller den mest avancerade produktionen och den senaste forskningen i Sverige.

”Det är olika saker”

Andra bedömare är inte övertygade om att jobben flyttat till Kina:

– Det är farligt att göra den kopplingen. I stället handlar det om två olika saker: att Kina blivit mer intressant för svensk produktion, samtidigt som det skett en allmän minskning av industrijobb i Sverige, säger Fredrik Sjöholm, professor och programchef vid Institutet för näringslivsforskning.

I själva verket är Kinasatsningen bra för den svenska arbetsmarknaden, hävdar flera:

– Kina är lite speciellt. Det har visat sig att jobben i Kina skapat jobb i Sverige, säger fackförbundet IF Metalls utredare Aleksandar Zuza, vilket är precis vad både telekommunikationsbolaget Ericsson och lastbilstillverkaren AB Volvo brukar hävda.

Ser problem

Frågan är om det stämmer i framtiden. De svenska företagens Kinasatsning bara ökar. Bland de tio största svenska exportföretagen har ett, Tetrapak, redan Kina som sin största marknad. Hos telekombolaget Ericsson är Kina den näst största marknaden.

Ett annat stort exportföretag, Atlas Copco, har också Kina som största marknad och flyttar just nu ledningen för affärsområdet anläggnings- och gruvteknik till Shanghai.

Pontus Braunerhjelm, professor i nationalekonomi, ser problem med utvecklingen.

Han menar att jobbutvecklingen i Sverige förmodligen varit ännu sämre om inte de svenska företagen vuxit i Kina. Samtidigt räknar han med att industrijobben kommer att bli ännu färre i Sverige framöver på grund av globaliseringen:

– Då måste nya, svenska företag fånga upp personalen. Men det ser lite blekt ut när det gäller nyföretagande. Väldigt få nya storföretag har kommit fram under efterkrigstiden, säger Braunerhjelm.

Följ ämnen i artikeln