Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Evald, Osvald

Skånsk kedja pressar priser

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-10-29

En skånsk prispressare öppnar den här veckan en ny stormarknad i Stockholm.

Utbudet är enormt: 70 000 olika artiklar. Men ingen mat.

Spiros Mylonopoulos.

Familjeägda Bergendahlsgruppen är stora i södra Sverige men okända i Stockholm. Företaget står bakom lågprisbutikerna AGs Favör, City Gross och Ekohallen.

Nu tar de upp kampen mot Ica, Coop och Axfood genom att öppna stormarknaden Ekohallen i Länna.

Bergendahls struntar i trenden med egna varumärken.

Affärsidén är att sälja kända varumärken till lägre priser.

Skånska priser

Eko står inte för ekologiskt utan för ekonomiskt. Ett rationellt storlager i Skåne är enligt ledningen förklaringen till de låga priserna. Att transporterna till Stockholm blir längre ska inte märkas på prisbilden.

- Vi tar de skånska priserna med oss upp, säger vd Spiros Mylonopoulos.

Mellan 15 och 40 procent billigare än konkurrenterna, räknar de själva med att vara.

Ekohallen säljer dagligvaror som tandkräm, toalettpapper, läsk och godis, men ingen riktig mat och inga färskvaror.

Spännvidden är stor, från allt inom hästsport till byggvaror och porslin.

Livs nästa år

Stormarknaden i Länna är första steget. Nästa år räknar Bergendahls med att öppna livsmedelshallen City Gross i Stockholm och också sälja mat till lågpris.

Stockholm, som har landets högsta matpriser, har den senaste tiden sett flera initiativ för att sänka priserna.

Finansborgarrådet Annika Billström lovade vid presentationen att före årsskiftet komma med tio konkreta platser i Stockholms stad där lågprishandeln ska få etablera sig.

Lena Anderfeldt

Följ ämnen i artikeln