Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Helge

Lennon-fans rasar mot Absolut-reklam

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-09-04

Yoko Ono fick miljoner för att göra spritreklam

Absolut Vodka fortsätter att väcka uppmärksamhet med sina reklamkampanjer.

Den senaste innehåller den kända flaskprofilen insmugen på klassiska skivomslag.

Mellan benen på John Lennon till exempel.

Eller, för att vara mer exakt, mellan benen på John Lennon och Yoko Ono. Bilden kommer från baksidan av skivomslaget till Unfinished Music No 1: Two Virgins.

Den nya kampanjen börjar i dagarna gå i amerikanska tidningar som Rolling Stone, Vanity Fair och Entertainment Weekly.

Förutom John Lennon kommer Absolut Vodka att leta sig in på omslagen till David Bowies ”Aladdin Sane”, Judas Priests ”British Steel”, Miles Davids ”Bitches Brew” och Velvet Undergrounds Andy Warhol-designade omslag till ”The Velvet Underground & Nico”.

Att John Lennon används i reklamkampanjer är inte något som han själv gett klartecken till eftersom han som bekant varit död i över 20 år. Den som gett tummen upp är istället Yoko Ono och det har väckt starka känslor hos fans av både Beatles och Lennon.

Även om andra bandmedlemmar dykt upp i reklamfilmer för fryst mat och aktiemäklare menar Lennons fans att han aldrig skulle ha sålt ut till etablissemanget. Enligt uppgifter till USA Today lär Yoko Ono ha fått mellan 2,5 och 5 miljoner kronor för att tillåta att bilden används.

Men även de som inte gillar att Lennons bak används för att sälja vodka tycker att kampanjen i sig är smart och Absolut lär inte tappa marknadsandelar som en följd. Vin & Sprits försäljning av Absolut Vodka har stadigt rört sig uppåt under åren och förra året skeppades 65 miljoner liter ut på världsmarknaden.

Den största marknaden är just USA där man trattade i sig 40 miljoner liter Absolut förra året.

Läs mer om Absolut på Ekonomi24.se

Per Ericson (per.ericson@ekonomi24.se)

Följ ämnen i artikeln