Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Helge

Stark rapport från Nordea

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-08-22

Vinsten sjunker men glädjer marknaden

Vinsten för Nordens största bank, Nordea, föll jämfört med ifjol. Men delårsresultatet var bättre än väntat och aktien stiger.

För halvåret blev vinsten 1,2 miljarder euro, eller 9,6 miljarder kronor, vilket är ett ras med nio procent jämfört med samma period förra året.

Det är något bättre än vad marknaden hade väntat sig. Resultatraset beror enligt banken på att kapitalavkastningen var ovanligt hög förra året.

Räntenettot, som är den helt dominerande intäktskällan i koncernen, låg i princip still på 885 miljoner euro eller sju miljarder kronor under andra kvartalet. Det är en ökning med en procent, vilket var lägre än marknadens förväntningar. Jämför man halvårsvis blir ökningen 22 procent, men det beror på att förvärvet Christiania inte är inräknat 2000, ökningen ser därför större ut än den är.

Utlåningen till hushåll ökade med fem procent under första halvåret, vilket är hälften av ökningen inom handelsbanken, som kom med rapport igår.

Provisionsnettot steg något mellan första och andra kvartalet och föll med fem procent jämfört med andra kvartalet förra året.

Kreditförlusterna ökar

Totalt steg intäkterna med 22 procent och kostnaderna med 19 procent, men räknar man bort Christiania Bank steg intäkterna med nio procent, medan kostnaderna steg med tre procent.

Kreditförlusterna, som många har ögonen på nu i sämre ekonomiska tider, fortsatte att öka, med 30 procent mellan kvartalen och de mer än dubblerades till 848 Mkr första halvåret.

En annan källa till oro på marknaden har varit hur banken ska klara IT-integrationen. I rapporten uppges att när det gäller ”corporate and institutional banking” samt kapitalförvaltningen kommer full integrering att ske.

Däremot kommer den bankverksamhet som riktar sig till vanliga privatkunder inte att integreras fullt ut. Det innebär antagligen att det även fortsättningsvis kommer att kännas som om man är kund i två olika banker om man befinner sig på Christiania i Norge eller Nordea i Sverige, även om banken uppger att bankernas datasysytem ska länkas ihop.

Osäkerheten har ökat

Nordea uppger att den här lösningen medför att det inte kommer att uppstå några större investeringar eller extremt komplexa system som ”utsätter koncernen för ökad operativ risk."

Enligt rapporten har integrationen startats i samtliga affärsområden och processen ska vara slutförd inom 18 månader. De totala IT-kostnaderna uppgår hittills i år till 3,2 miljarder kronor, en tredjedel av dessa kostnader har uppkommit genom integrationen.

Vad gäller framtida utsikter skriver Nordea i rapporten att osäkerheten har ökat men att tillväxten i de fyra nordiska länderna väntas bestå. Därför kommer efterfrågan på krediter att fortsätta vara relativt hög. Rörelseresultat exklusive kapitalavkastning de närmaste två åren väntas ligga i linje med de två föregående åren.

Lotta Engzell-Larsson (lotta.engzell@ekonomi24.se)

Följ ämnen i artikeln