SAS tvingas spara en miljard till

Publicerad 2014-12-18

Knivskarp konkurrens och prispress på flygmarknaden tvingar SAS till ytterligare miljardbesparingar. Samtidigt har en diskussion inletts med facket om mer flexibilitet.

I samband med delårsrapporten tillkännager SAS nya besparingar på 1,1 miljarder kronor. Det innebär att flygbolaget ska kapa kostnaderna med totalt 2,1 miljarder kronor till 2017, om man lägger ihop de besparingar som presenterats under året.

Tidigare i år har det handlat om varsel av personal inom flera verksamheter. Den här gången ligger fokus mer på andra effektiviseringar, enligt vd Rickard Gustafson.

– Det är allt från förändringar i administrationen, till förenklade logistikflöden och minskade kostnader för fastigheter, säger han till TT.

Renodlar flotta

SAS renodlar också sin flygplansflotta genom köp av danska Cimber.

Några satsningar blir det också. SAS startar nästa höst en ny linje mellan Stockholm och Hongkong.

För perioden augusti–oktober, fjärde kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår, redovisar SAS en förlust före skatt på 450 miljoner kronor. Det kan jämföras med vinsten på 1 568 miljoner kronor motsvarande period i fjol.

Den stora resultatskillnaden mellan åren förklaras bland annat av att det 80-procentiga innehavet i Widerøe Flyveselskap gav ett resultatbidrag under förra årets fjärde kvartal.

Rensat för engångsposter blev det en vinstökning under kvartalet, till 789 miljoner kronor. Det kan jämföras med 601 miljoner kronor ett år tidigare.

Analytiker hade räknat med 622 miljoner kronor i vinst exklusive engångsposter.

Ny standard

Omsättningen uppgick till 10 966 miljoner kronor, jämfört med 11 059 miljoner kronor ett år tidigare.

– Vi klarar att leverera på våra löften i en tuff industri. Men vi vet ändå att ett överskott på nästan 800 miljoner i kvartalet inte är tillräckligt, säger Rickard Gustafson.

Parallellt med besparingarna har SAS ledning inlett diskussioner med facket om mer flexibla arbetssätt.

– Vad som sker i vår industri är att det har etablerats en ny standard. Flygbolag som expanderar anställer lite egen personal. Mer anställda finns i bemanningsföretag, man ändrar lönemodeller och så vidare, säger Rickard Gustafson.

– Jag säger inte att vi ska gå den vägen, men vi måste förhålla oss till läget i industrin, säger han.

Historien om SAS uppgång och fall

TT

Följ ämnen i artikeln