Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Kan tvingas skrota rutter

Publicerad 2012-11-12

Midlanda i Sundsvall är en av inrikesrutterna som är hotade.

Europa beskrivs som ett blodbad och inrikes­resorna är på sikt rena ­förlustaffären.

Här är rutterna som ­flygexperterna dömer ut som framtidslösa för ­kris­drabbade SAS.

Hoten hopar sig kring SAS. Flera experter som ­Aftonbladet talat med ­menar att bolaget omöjligt kan ha kvar alla rutter som man trafikerar i dag.

– Jag tror att man tar bort allting som är olönsamt, framför allt inom Europa, säger flygexperten Richard Björnelid.

Europa: en förlustaffär

Enligt Anders Lidman, som driver konsultföre­taget Aeropol, har SAS ­satsat 90 procent av verksamheten på flygningar i Europa – ett beslut som kan ha varit början på slutet för bolaget. SAS kan inte konkurrera med lågprisflygen Ryanair och Norwegian.

– Europa är ett blodbad. Alla andra nätverksbolag, som till exempel Lufthansa och Air France, har sagt att man inte kan tjäna pengar i Europa, säger han.

Men även för trafiken ­inom Sverige ser det tufft ut. Allt fler slåss om passagerarna – och på de orter där SAS har monopol är lönsamheten på sikt för ­dålig.

– SAS bör göra en rejäl rensning bland de tunnare linjerna, till exempel ­Kalmar och Sundsvall. Även Ronneby och Ängelholm har pekats ut som ­problematiska för ­bolaget, säger Jan Ohlsson, flygexpert och chefredaktör på Travelinsider.se.

”Dör till slut”

Anders Lidman tror att SAS även ­kommer att få det tufft på mer populära ­ rutter.

– Malmö Aviation och Sverigeflyg växer hårt och är stora konkurrenter till SAS inrikes. Det är tufft för bolaget och det är klart att man tittar på ­vilka rutter som ska vara kvar. Men om man bara krymper och krymper finns det en punkt där man dör av blodbrist. Jag vet inte vad det ska bli av det här, säger han.

Här är inrikesrutterna som är hotade

Midlanda

Kalmar

Ronneby

Ängelholm

Fler kan läggas ner

I Europa är destinationer där flera lågprisbolag trafikerar hotade, till exempel:

London

Paris

Barcelona

Följ ämnen i artikeln