Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

Miljardvinst för H&M

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-06-23

Klädjätten fortsätter att växa

Klädjätten H&M gjorde en vinst på 4,5 miljarder kronor det senaste halvåret.

Klädjätten Hennes&Mauritz fortsätter att växa i oförminskad takt – utan att lönsamheten försämras.

Vinsten är 241 miljoner kronor större än samma period förra året.

Bruttomarginalen på drygt 58 procent är den bästa som företaget hittills redovisat.

Och marginalen kommer att fortsätta vara hög under året, enligt H&M, förutsatt att inget oväntat inträffar.

– Vi anpassar oss efter marknadens förutsättningar och prisnivåer, det är inte bara vi själva som bestämmer det här, sade Carl-Henric Enhörning, IR-ansvarig på H&M, vid onsdagens presskonferens.

Resultatet efter finansnetto på nära 4,5 miljarder kronor för perioden december 2003 till maj 2004 var visserligen några miljoner lägre än vad aktiemarknaden hade räknat med.

Men samtidigt har H&M haft en bra försäljningsutveckling på samtliga marknader under första halvåret. Försäljningen under perioden blev nära 25 miljarder kronor, en ökning med 8 procent jämfört med första halvåret förra räkenskapsåret.

– Vi har haft en väldigt positiv utveckling i Storbritannien, Finland, Frankrike, USA och Spanien. Däremot har Sverige, Tyskland, Schweiz och Österrike haft en svagare utveckling under andra kvartalet, sade bolagets vd Rolf Eriksen.

Öst återstår

H&M fortsätter att expandera i oförminskad takt. Under första halvåret öppnade 57 nya butiker och ytterligare 80 ska öppnas i år, främst i Tyskland, Frankrike, Spanien och USA. När bokslutsåret är till ända den sista november i år kommer det att finnas 1075 H&M-butiker i 120 länder. Men marknaden är långt ifrån mättad, H&M ser fortfarande en stor potential att fortsätta växa.

– Vi expanderar fortfarande i Europa. Tyskland har fortfarande stor potential liksom England, Frankrike, Spanien, Italien, Polen och USA och Kanada, säger Rolf Eriksen till TT.

Inte heller på 5–10 års sikt ser han att expansionstakten avtar.

– Vi har ännu mycket att göra på de marknader jag nämnde och vi har ju inte kommit till öst än, där finns stora marknader i Ryssland, Kina och Japan, säger han.

Vinst i USA

Efter en hel del inledande problem med den amerikanska etableringen visar verksamheten där nu en vinst efter avskrivningar under andra kvartalet.

– Vi har lärt oss den amerikanska marknaden nu, säger Eriksen.

Hösten 2005 kommer H&M:s första butik på den amerikanska västkusten att öppnas i San Francisco.

H&M:s försäljning i maj föll med 8 procentenheter jämfört med maj förra året. Enligt bolaget beror nedgången på att kalendereffekterna hade en ogynnsam påverkan på handeln. Delar av bortfallet beräknas komma tillbaka i juni.

Varulagret uppgick till 4869 miljoner kronor, en ökning med 34 procent jämfört med samma tid förra året. Enligt H&M kommer den högre lagernivån till stor del att balanseras genom lägre varuingång under juni, juli och augusti.

Christina Sjöström/TT

Följ ämnen i artikeln