Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Dagmar, Rigmor

Patricia, 32, fick brev från Hugo Boss: ”Byt namn annars stämmer vi”

Uppdaterad 13.14 | Publicerad 12.53

Patricia firar guldet under Street Food SM.

Flavor Boss är hennes livsverk.

Hugo Boss tycker hon inkräktar på deras varumärke.

– Undrar om de jagat efter filmen Baby-bossen på samma sätt, frågar sig Patricia Dianda, 32.

Flavor Boss har funnits sedan 2016. Patricia Dianda från Malmö var då 23 och hade precis förlorat sitt första barn under graviditeten. Hon startade upp verksamheten hemma hos sig.

– Jag gjorde matlådor som jag sålde och lät ordet spridas genom bekanta och vänner.

Med åren har konceptet både utökats och spetsats till. Numera är det med afro-karibisk touch allting görs, från matförsäljning från en food truck till festarrangemang.

– Det har varit en lång resa där jag fått lära mig allt från noll. Livets hårda skola, men det har gett mig skinn på näsan, säger Patricia Dianda.

”Där låg brevet från Hugo Boss”

Det extra hudlagret kan nu komma att sättas på prov. För i april skickade hon in en ansökan till Patentverket om att varumärkesskydda Flavor Boss.

– Vi är 10–15 anställda och jag har vunnit både svenska och nordiska mästerskap inom street food. Det var dags att ta nästa steg helt enkelt, säger Patricia Dianda.

Hon ansökte om varumärkesskydd för fyra olika kategorier, tre inom livsmedel men också för kläder, eftersom de säljer en del t-shirts.

Patentverket godkände ansökan, men inom en avsatt period för invändningar hörde en gigant av sig.

– Jag kom hem en kväll i juli, höggravid och trött efter SM i street food. Där låg det där brevet från Hugo Boss. Jag fick panik, säger Patricia Dianda.

Argumentet: Risk för förväxling

Innehållet i brevet från klädjätten var kort och koncist: Dra tillbaka varumärkesregistreringen.

– Eller så stämmer de mig. Jag tänkte först att det var ett skämt, säger Patricia Dianda.

Mer specifikt menar Hugo Boss att det finns en förväxlingsrisk, att Flavor Boss försöker rida på det välkända klädmärkets namn och att det finns en risk att kunder tror att det finns ett samarbete mellan de två bolagen.

Patricia Dianda och hennes juridiska ombud håller inte med.

– Hugo Boss har ett utökad varumärkesskydd på grund av dess storlek. Men det innebär inte att de har monopol eller ensamrätt på ordet Boss, som är ett vedertaget uttryck även i Sverige, säger juristen Sara Awayez som företräder Patricia Dianda.

Tillsammans har de bemött invändningen från Hugo Boss i ett längre yttrande.

– Hugo Boss har något enstaka kafé, vilket är en del i att de menar att det finns förväxlingsrisk. Flavor Boss är en verksamhet som erbjuder en färgsprakande och afrokaribisk matupplevelse. Vi menar att det inte finns en förväxlingsrisk för genomsnittskonsumenten, säger Sara Awayez.

Patricia Dianda framför Flavor Boss-foodtrucken, tillsammans med sina barn Mahelia och Kaycie.

Svaret från Hugo Boss

Aftonbladet har sökt Hugo Boss och det tyska modehuset skriver i ett uttalande att de måste försvara sina varumärken för att undvika missförstånd bland konsumenterna.

”Vi kontaktade Flavor Boss i maj för att inleda en dialog som kan resultera i en vänskaplig lösning för båda parter. Det är fortfarande vår förhoppning”, står det i uttalandet.

Patric Dianda är fast besluten att inte vika sig för klädjätten.

– Nu ligger det hos patentverket men vi är redo att gå till domstol och tror på vårt fall. Jag tror inte att de skulle kunna vinna.