Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Stockholm News läggs ner

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2000-12-27

Sista numret kommer ut på fredag

Gratistidningen Stockholm News läggs ned efter bara fyra månader.

De nya storägarna, den holländska tidskriftskoncernen De Telegraaf, hann inte ens betala in pengarna i den nyemission som skulle rädda tidningen.

Vinnare är Jan Stenbeck som kan lägga ned den likaledes häftigt blödande Everyday.

När budgeten för nästa år skulle färdigställas i förra veckan fick ägarna OTW, Björn Nordstrand, Industrivärden och De Telegraaf kalla fötter. De ville plötsligt inte skjuta till mer pengar Stockholm News.

För bara två månader sedan hade Willem Kok, VD för De Telegraaf, stått på Stockholm News redaktion och berättat om hur glad han var att vara långsiktig storägare i tidningen.

Men den räddande nyemissionen i Stockholm News genomfördes aldrig.

- De Telegraaf är invalda i styrelsen, men de är formellt sett inte aktieägare. Jag tror inte några pengar har tillförts bolaget, säger Jon Åsberg, redaktionschef och ansvarig utgivare för Stockholm News.

Redaktionsledningen är förvånad

Stockholm News har en upplaga på 200 000 ex. På tidningen arbetar ett 50-tal personer, varav drygt 20 journalister på redaktionen, som nu kommer att förlora sina arbeten. Till detta kommer de 120 personer som hyrts in från bemanningsföretag för att dela ut tidningarna på eftermiddagarna.

- Jag är jävligt förvånad. Upplagan har ökat och vi har känt att vi var på rätt spår. Även annonsförsäljningen har pekat åt rätt håll, säger Jon Åsberg.

Stockholm News har gjort av med minst 66 miljoner kronor som togs in för att starta projektet. Investerare var Björn Nordstrand, Industrivärden och OTW. Andra som köpte in sig var Catella, Föreninssparbanken Kapitalförvaltning,

Länsförsäkringar Wasa, Livförsäkrings AB SalusAnsvar, Erik Penser Kapitalförvaltning, Invus Investment och Öhman Fondkommission.

Överraskades av Metros motdrag

Konkurrenten Everyday har sannolikt gjort av med lika mycket pengar i Stockholms tidningskrig. Möjligen något mindre då samdriftsfördelar funnits med systertidningen Metro.

Även om det blev dyrt, så går Metros agerande på marknaden till tidningshistorien. Utan att det läckte projekterade och startade Metro gratistidningen Everyday två veckor före Stockholm News startade.

Stockholm News återhämtade sig inte efter den kallduschen.

Läs mer om tidningskriget

Mats Paulsen/Ekonomi24

Följ ämnen i artikeln