Muntliga avtal över telefon kan stoppas

Publicerad 2013-08-08

Sommarregeringen mötte pressen på torsdagen.

Regeringen har stora planer på att sätta käppar i hjulen för telefonförsäljare.

Till att börja med stoppas muntliga avtal av vissa finansiella tjänster.

– Det här är ett sätt att stärka konsumentens position mot säljaren, säger finansmarknadsminister Peter Norman (M).

Efter sommarregeringens regeringssammanträde i morse presenterade finansmarknadminister Peter Norman en ny satsning mot telefonförsäljare.

Regeringen föreslår att muntliga avtal av premiepensionstjänster stoppas.

Kunder är extra utsatta

Muntliga avtal över telefon har blivit ett allt större problem och där konsumenten ofta hamnar i underläge, menar Norman.

– Väldigt tydligt blir detta på finansiella tjänster. Därför att en banksäljare eller någon annan säljare av finansiella tjänster ofta har ett mycket större kompetensöverskott än kunden. Över telefon är man extra utsatt. Det kan vara så att man håller på och laga mat, natta barn eller är bara allmänt stressad, säger han till Aftonbladet.

Som det är nu spelas de allra flesta samtal in och har då kunden sagt ja, om än bara i förbifarten, är avtalet bindande.

– Oftast har konsumenten inte en aning om vad säljaren pratar om och än mindre att man är säker på att man verkligen vill ha tjänsten.

Krav på skriftligt avtal

Enligt regeringens förslag måste säljaren hädanefter även posta ett skriftligt avtal.

– Om säljaren tror att man har ett avtal ska säljaren skicka ett brev till kunden och som ger dem en skriftlig bekräftelse på att "vi är överens och vi vill ha den här tjänsten", säger Norman.

Nyligen fick han via en utredare förslaget om att ppm-tjänster var en lämplig och avgränsad tjänst att börja med. Förslaget läggs fram i riksdagen i höst och om det går i genom börjar det gälla första juli 2014.

Blir ej något totalförbud

Men regeringen stannar inte där. Det finns redan planer på att gå vidare och stoppa fler muntliga avtal med andra finansiella tjänster.

– Det kan vara kapitalrådgivning, exempelvis. Jag tycker att konsumenten måste värnas. Den är utsatt och det här är ett sätt att stärka konsumentens position mot säljaren.

Norman påpekar att vissa muntliga avtal ändå behövs och som även uppskattas bland en del kunder.

– Det kan var om man köper en bil och vill ha en bilförsäkring direkt och ringer upp ett försäkringsbolag. Om du som konsument ringer upp då är det rimligt att avtal gäller. Man kan inte säga nej till alla muntliga avtal. Det gäller att gå försiktigt fram.

Följ ämnen i artikeln