Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Birgitta, Britta

Försäljningen av platt-tv rasar

Publicerad 2013-01-18

Priskriget på platt-tv hårdnar.

Försäljningen av platta tv-apparater föll med över tjugo procent under 2012.

– Det är framför allt de mindre, enklare apparaterna som kunderna slutat köpa, säger analytikern Stefan Bergdahl.

2012 var inget roligt år för tv-branschen. Försäljningen av platta tv-apparater i Sverige backade med 21 procent. Det värsta fallet kom under hösten. Tidigare under året trodde fortfarande branschorganisationen Elektronikbranschen på en beskedligare nedgång. Man tippade att det skulle säljas runt 915 000 apparater. Men istället fortsatte fallet och försäljningen stannade på 850 000 platt-tv. En kraftig nedgång från toppåret 2010 då man nästan nådde miljongränsen med 995 000 sålda platta tv-apparater.

Surfplattor ersätter

Det finns flera faktorer bakom nedgången. Dels har de flesta redan hunnit skaffa en platt-tv.  Dels verkar alltfler kunder välja bort billigare andra- och tredje-tv.

– Man köper surfplattor som Ipad istället för en extra tv till barnen som man också kan de streamad tv på. Men å andra sidan verkar man lägga mer pengar på första-tv:n som ska stå i vardagsrummet, säger Stefan Bergdahl, analytiker på Gfk som bevakar försäljningen av olika elektronikprodukter i Sverige.

Trots nedgången med 21 procent minskade inte värdet av de sålda tv-apparaterna lika mycket. Där stannade nedgången på 18 procent.

– Försäljningen av större apparater över 50 tum ökar och de har ett högre pris vilket gör att försäljningsintäkterna hålls uppe något, säger Stefan Bergdahl.

Ny teknik ska rädda tv

På kortare sikt innebär nedgången att framför allt mindre och enklare platta-tv kommer att fortsätta säljas till mycket låga priser. Redan i dag går det att få tag i 40-tummare för för under 4 000 kronor och 32-tummare för under 3 000 kronor.

– Men det är apparater som har lite lägre kvalitet och som saknar nya funktioner som smart-tv och 3-d som de flesta av de dyrare och större apparaterna har som standard i dag, säger Stefan Bergdahl.

Tv-branschens sätt att försöka vända den nedåtgående trenden är att utveckla ännu bättre tv-apparater som förhoppningsvis även ska få dem som redan har en platt-tv att vilja byta upp sig.

Under Consumer Electronics Show, ces, i Las Vegas förra veckan, satsade man stort på ännu tunnare platt-tv med ännu bättre bild än tidigare. Lg premiärvisade sin svagt böjda 55-tums oled-tv EA9800. Oled är en vidareutveckling av lcd och led där bilden skapas mellan tunna kolbaserade plastfilmer mellan två elektroder. Den nya tekniken ger bättre bild än tidigare och gör det också möjligt att göra tv-apparaterna ännu tunnare.

Pris: 100 000 kronor

Lg:s EA9800 är bara drygt 4 millimeter tjock. Men priserna blir höga i ytterligare några år innan oledskärmarna väntas falla i pris. 55-tumsmodellerna från Lg, Samsung, Panasonic, Sony med flera kommer att kosta runt 100 000 kronor i de svenska butikerna.

Den andra nya tekniken tv-tillverkarna lockar med är Uhd eller Ultra High Definition eller 4k. Det är en teknik som de flesta tv-tillverkare satsar på för sina nya toppapparater. Med 3840x2160 pixlar har uhd-skärmar fyra gånger så hög upplösning som dagens hd-apparater som klarar standarden 1080p.

Som att se genom ett fönster

Uhd-tekniken ger en bildkvalitet som en del beskriver som ”lika bra som att titta ut genom ett fönster”. Men, problemet är att väldigt lite innehåll är anpassat för så hög upplösning. Det lär dröja flera år innan någon tv-distributör kan tänkas börja sända material med så hög upplösning.

– Det dröjer ett bra tag innan de nya teknikerna står igenom brett. Först om några år när priserna kommit ned kan de bli intressanta för vanliga köpare, säger Stefan Bergdahl.

Av de 850 000 sålda platta tv-apparterna i fjol var cirka en tredjedel smart-tv och cirka en fjärdedel 3d-tv.

Följ ämnen i artikeln