100 kronor – för ett nummer från Eniro

Publicerad 2013-04-04

Notan för Eniros nummerupplysning kan bli dyr.

Att få reda på ett enda nummer kan kosta över 100 kronor.

Konsumentverket anser att Eniro gör fel som inte informerar om kostnaden i början av samtalet, rapporterar Sveriges radio.

Ett samtal till Eniros tjänst 118 118 kostar nästan 40 kronor. Pågår samtalet sedan längre än 45 sekunder blir samtalet 23 kronor dyrare per minut. I höstas höjde dessutom Eniro priserna, och en kvinna som Sveriges radio varit i kontakt med fick betala 105 kronor – för att få reda på ett enda nummer.

– Jag känner mig ganska blåst, jag tycker att det är lite dyrt med 105 kronor för att få ut ett telefonnummer, säger hon till Sveriges radio.

Skyldiga informera

Enligt Cecilia Norlander, jurist på Konsumentverket, är företaget skyldigt att informera om priset i början av samtalet oavsett kostnaden, enligt lagen om prisinformation.

– Det gäller samma sak som alltid när man som företag säljer en tjänst eller en vara, det vill säga att man är skyldig att berätta för köparen vad det kommer att kosta, säger Cecilia Norlander.

”Det blir ramaskri”

Eniro tycker inte att de  gör fel som inte informerar om priset.

– Faktum är att vi tidigare har testat att lägga in information i början av samtalet innan själva samtalet börjar, och de som ringer in vill inte ha det. Det blir ramaskri, man vill ha information på en gång, säger Eva Ernfors, pressansvarig på Eniro till SR.

Följ ämnen i artikeln