Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

Han vill köpa TV4 för 6 miljarder

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-12-22

Norsk mediejätte utmanar Bonnier

Nu har det stora nordiska tv-kriget brutit ut.

- Det är mycket mer än svenska TV 4 vi är ute efter, säger Trond Berger, finansdirektör på Schibsted som utmanar Bonniers.

Norska Schibsted förklarade i går att de vill köpa alla aktier i finska Alma Media.

Schibsted erbjuder 11:40 euro per aktie, om affären går igenom sammanlagt mer än sex miljarder svenska kronor.

För svensk del är affären mest intressant för att Alma Media äger 23,4 procent av TV4.

Om Schibsted lyckas blir de huvudägare i TV4.

I dag äger Schibsted 20,1 procent av aktierna.

Bonnier har 21,7 procent.

Men genom att Bonnier i dag också kontrollerar Alma Media är det Bonnier som kontrollerar TV4.

"Starkare position"

Schibstedkoncernens finanschef Trond Berger säger att affären i första hand inte görs för att få makten över TV4.

-Med köpet av Alma Media vill vi först och främst få en starkare position i Norden som är vår hemmamarknad, säger han.

-Vi tror att detta är en riktig väg att gå för oss. Vi får fotfäste i Finland och kan expandera inom tv. Alma Media har till exempel den största kommersiella tv-kanalen i Finland, MTV3.

Vad betyder detta för Aftonbladet, som i dag redan ägs av Schibsted?

- För Aftonbladet får det här inga omedelbara konsekvenser. Men för framtiden tror vi det kan vara positivt om TV 4 kan bli en del av Schibsted. Ska TV4 samarbeta med andra medier så är ju Aftonbladet ett av de intressantaste alternativen.

Vad betyder detta för TV4?

- Först vill ju vi få en plats i styrelsen i TV4. Sedan får vi se.

Enligt TV4:s nuvarande ledning kommer inte tittarna att märka något av den uppblossade ägarstriden.

"TV 4 påverkas inte"

-TV4:s uppdrag att sända kommersiell public service-tv påverkas inte av detta, säger TV4:s styrelseordförande Thorbjörn Larsson och vd Jan Scherman i en gemensam kommentar.

Ser ni detta som ett fientligt bud?

- Det är ett språkbruk som vi över huvud taget inte använder, säger han. Här finns ett bud från ett börsbolag till ett annat börsbolag. Det ska vi nu ta ställning till, säger Erik Månsson, informationsansvarig hos Bonnier.

”Det här är blodigt allvar”

Karl-Erik Gustafsson, professor i massmedieekonomi, säger:

-Det här är på blodigt allvar, för första gången vågar någon utmana Bonnier så här direkt.

Tillfället för Schibsteds bud på Alma Media är bästa möjliga för att ha en möjlighet att lyckas, enligt honom.

- Bonnier har problem på många fronter just nu och det är uppenbart att Schibsted försöker utnyttja detta. Det gör att jag tror att det här köpet går igenom.

Genom att bli huvudägare i Alma Media blir Schibsted huvudägare till flera stora kommersiella tv-kanaler.

- Det ger möjligheter till samordning, säger Karl-Erik Gustafsson.

Aktörerna i det nordiska tv-kriget

Thomas Gustafsson

Följ ämnen i artikeln