ARN-anmäldes 38 gånger för studentkryssningar
Uppdaterad 2020-05-08 | Publicerad 2020-05-06
Coronaviruset har fått många evenemang att ställas in eller skjutas upp. Ett företag som anordnar studentkryssningar har under våren anmälts 38 gånger till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) efter att kryssningar skjutits upp, skriver Arbetarbladet.
– Vi har aldrig varit med om den här situationen tidigare och inget beslut är ännu fattat i ärendet om studentkryssningar, säger Helen Eriksson, presskontakt på ARN, till tidningen.
Först sköts kryssningarna upp till maj – nu är det september som gäller.
"Vi har gjort allt vi kan för att detta ska bli så bra det bara kan för samtliga deltagare", skriver företaget på sin hemsida.
Resenärer kan välja mellan att göra resan i höst eller avboka och få hälften av det betalda beloppet tillbaka.
– Nu ligger resan under paketreselagen och där är vår bedömning att om kryssningen ställs in ska hela beloppet betalas tillbaka, säger Fanny Forsling, jurist på Konsumentverket.
Konsumentverket anser att genom att erbjuda framflyttning av resan eller återbetalning av halva resans pris ger företaget vilseledande information till resenärerna om deras rättigheter enligt paketreselagen.
Rättad: I en tidigare version förekom en felaktighet i det sista citatet. Konsumentverket anser att företaget har gett vilseledande information till resenärerna.