Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Frans, Frank

H&M sålde sämre än väntat

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-10-15

Septembersiffrorna sänkte aktien

STOCKHOLM (TT)

Svag försäljning i Tyskland och Sverige fortsätter att pressa klädjätten Hennes&Mauritz.

Försäljningen i september var klart sämre än väntat och aktien föll på Stockholmsbörsen.

H&M:s försäljning i september ökade med 6 procent jämfört med samma månad 2002, exklusive valutakursförändringar. Om man bortser från de nya butiker som öppnats under året sjönk försäljningen med 5 procent.

Framför allt är det en fortsatt svag försäljning på bolagets två viktigaste marknader som ligger bakom den oväntat dåliga utvecklingen.

-Det är marknader som i sig varit tröga som Sverige och Tyskland som har gått minst bra under månaden, säger bolagets finanschef Leif Persson till TT.

Bäst har utvecklingen varit i Spanien, Frankrike och Österrike. Även i USA ökar försäljningen starkt, men mest tack vare att nya butiker öppnats.

-Vi ökar väsentligt mycket mer än sex procent i USA när vi räknar in de butiker vi öppnar, säger Persson.

Men H&M:s septemberförsäljning var en besvikelse på Stockholmsbörsen där aktien föll nästan fem procent på beskedet. Bolaget har nu haft en tillväxt som legat under 10 procent under fem månader i rad, vilket aldrig tidigare hänt under de snart fyra år som bolaget redovisat sin månadsförsäljning. Som jämförelse låg tillväxten under hela förra året på 14 procent och under 2001 var den 20 procent.

Årets betydligt lägre tillväxt har också lett till att aktiemarknaden har straffat bolaget. Aktien har i år bara stigit med knappt 2 procent medan börsen i övrigt gått upp med 24 procent.

Finanschefen Leif Persson vill dock inte gå med på att bolaget gått in i en lägre tillväxttakt.

-Det vill jag absolut inte säga. Det har varit en tuff situation på den tyska marknaden under några månader men det innebär absolut inte att vi har lägre tillväxt, säger han.

En annan förklaring till den lägre försäljningen är att H&M sänkt priserna i sina butiker.

-Vi har sänkt priset till kund med två procent i september jämfört med förra året. Det beror på att vi lyckats köpa in billigare än i fjol, vilket till stor del är en dollareffekt, säger Leif Persson.

Magnus Persson/TT

Följ ämnen i artikeln