De går en ljusare tid till mötes
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-03-05
Från 2010 tar Saab över tillverkningen av cabrioleter
TROLLHÄTTAN
Plötsligt ser framtiden ljus ut för Trollhättan:
Saab tar över tillverkningen av cabrioleter från 2010.
Det uppger en högt uppsatt källa inom General Motors för Aftonbladet.
Cabbarna tar vid i Trollhättan när nästa generation mellanklassbilar börjar tillverkas i Rüsselsheim.
Paul Åkerlund, ordförande i Metallklubben på Saab, vill inte bekräfta uppgiften men säger:
Beslutet: oavgjort
-Det finns program och visioner som ser bra ut. Jag är betydligt lugnare i dag än jag var för fyra veckor sedan.
Han beskriver gårdagens beslut från GM som oavgjort mellan fabrikerna i Trollhättan och
Rüsselsheim.
"Har kanske vunnit annat"
-Vi förlorar en viss del men har kanske vunnit annat.
Beslutet fattades i förrgår morse. Det uppgav GM:s ledning i går vid presskonferensen. Men Paul Åkerlund tror att valet var klart långt tidigare.
Nu monteras cabbarna av fristående tillverkare: Saab 9-3 av Magna-Steyr i Österrike, Opel Astra av Bertone i Italien och Opel Tigra av Heuliez i Frankrike.
I dag tillverkas 110000 bilar i Saabs fabrik i Trollhättan. Cabriolettillverkningen handlar om cirka 70000 bilar per år, med start från 2010.
"Konkurrensen är för stor"
Iskylan ven runt husen inne i centrala Trollhättan i går eftermiddag. På promenadgatan stretade Sandra Mårtensson, 17, på i motvinden. Hon och bästa kompisen pratade precis om det som händer på Saab. Hon tror inte att fabriken tillverkar några Saab-bilar överhuvud taget om några år.
-Nej, konkurrensen utifrån är för stor.
"Vill inte klippa banden"
Johnny Ahlin, 43, är anställd på Saab som produktionsrevisor. Han är betydligt mer optimistisk.
-Jag tror inte GM vill klippa banden med Trollhättan. Och efter att ha sett andra GM-fabriker i Europa så vet jag att vi har en kanonfabrik här i Trollhättan.
GM behåller Saab som varumärke
Tidigare:
Läs mer:
Kerstin Danielson, Robert Collin