Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

De går en ljusare tid till mötes

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-03-05

Från 2010 tar Saab över tillverkningen av cabrioleter

TROLLHÄTTAN

Plötsligt ser framtiden ljus ut för Trollhättan:

Saab tar över tillverkningen av cabrioleter från 2010.

Det uppger en högt uppsatt källa inom General Motors för Aftonbladet.

mellanklassen till tyskland I går kom beskedet – General Motors nästa mellanklassbil ska byggas i tyska Rüsselsheim. En stor förlust för Trollhättan, men framtiden kan ljusna fort. Enligt en högt uppsatt källa inom GM ska Saab ta över tillverkningen av cabrioleter från 2010.

Cabbarna tar vid i Trollhättan när nästa generation mellanklassbilar börjar tillverkas i Rüsselsheim.

Paul Åkerlund, ordförande i Metallklubben på Saab, vill inte bekräfta uppgiften men säger:

Beslutet: oavgjort

-Det finns program och visioner som ser bra ut. Jag är betydligt lugnare i dag än jag var för fyra veckor sedan.

Han beskriver gårdagens beslut från GM som oavgjort mellan fabrikerna i Trollhättan och

Rüsselsheim.

"Har kanske vunnit annat"

-Vi förlorar en viss del men har kanske vunnit annat.

Beslutet fattades i förrgår morse. Det uppgav GM:s ledning i går vid presskonferensen. Men Paul Åkerlund tror att valet var klart långt tidigare.

Nu monteras cabbarna av fristående tillverkare: Saab 9-3 av Magna-Steyr i Österrike, Opel Astra av Bertone i Italien och Opel Tigra av Heuliez i Frankrike.

I dag tillverkas 110000 bilar i Saabs fabrik i Trollhättan. Cabriolettillverkningen handlar om cirka 70000 bilar per år, med start från 2010.

"Konkurrensen är för stor"

Iskylan ven runt husen inne i centrala Trollhättan i går eftermiddag. På promenadgatan stretade Sandra Mårtensson, 17, på i motvinden. Hon och bästa kompisen pratade precis om det som händer på Saab. Hon tror inte att fabriken tillverkar några Saab-bilar överhuvud taget om några år.

-Nej, konkurrensen utifrån är för stor.

"Vill inte klippa banden"

Johnny Ahlin, 43, är anställd på Saab som produktionsrevisor. Han är betydligt mer optimistisk.

-Jag tror inte GM vill klippa banden med Trollhättan. Och efter att ha sett andra GM-fabriker i Europa så vet jag att vi har en kanonfabrik här i Trollhättan.

GM behåller Saab som varumärke

Tidigare:

Läs mer:

Kerstin Danielson, Robert Collin

Följ ämnen i artikeln