”Elbolagen tar för mycket betalt”

Uppdaterad 2013-01-21 | Publicerad 2013-01-18

Granskning visar att 25 bolag överdebiterat sina kunder – både Fortum och Vattenfall finns med på listan

En bedömning av Energimarknadsinspektionen visar att flera elbolag har överdebiterat sina kunder – däribland Fortum och Vattenfall.

Flera elbolag har överdebiterat sina kunder – däribland Fortum och Vattenfall.

Det visar en bedömning gjord av Energimarknadsinspektionen.

– Elbolagen säger att de inte tar mer betalt än de borde, men det här är ett resultat som visar att de visst gör det, säger Jakob Eliasson på Villaägarnas riksförbund.

En rapport från Energimarknadsinspektionen (Ei) visar att ett stort antal av elnätsföretagen har överdebiterat sina kunder.

Vidare tillsyn

Utifrån elnätsföretagens egna utgifter beräknar man en maxnivå på hur mycket de får ta betalt av sina kunder.

Av 165 granskade bolag hade 25 bolag intäkter som överskred den godkända nivån enligt den nuvarande lagstiftningen under år 2011.

Sammanlagt har de 25 företagen omkring 1,5 miljoner kunder.

Bland dessa företag finns både Fortum och Vattenfall.

– De har tagit för mycket under 2011 och vi har tagit ut dem för vidare tillsyn, säger Dennis Jonsson, handledare på Ei.

Längre fram ska Ei göra en mer samlad bedömning för åren 2008 till 2011.

Elbolagen kan ha haft för höga intäkter ett år och för låga intäkter ett annat år, vilket i så fall skulle jämna ut nivåerna.

– Men vi väljer fortfarande att göra bedömningen att de har haft för höga intäkter, säger Dennis Jonsson.

”Berör många”

Hur mycket pengar det rör sig om under år 2011 går inte att fastställa förrän den fortsatta granskningen gjorts av Energimarknadsinspektionen.

Enligt Jakob Eliasson, elanalytiker på Villaägarnas Riksförbund, är det ett allvarligt övertramp från elbolagens sida då den prismodell som reglerar intäkterna från början redan var väldigt generös.

– Elbolagen säger att de inte tar mer betalt än de borde, och det här är ett resultat som visar att de visst gör det.

Att Fortum och Vattenfall finns med på listan ser han som ännu allvarligare.

– De har ju så många kunder och därför berör det så många människor. Vi ser fram emot att höra hur de ska lösa det här, säger Jakob Eliasson.

Mikael Björnér är kommunikatör på Vattenfall.

– Vi har blivit uttagna för tillsyn, men det är inte bara vi utan många bolag. Vi väntar på den samlade bedömningen där man gör ett genomsnitt över de fyra åren, så får vi se vad den leder till.

”Rimliga tariffer”

Vattenfall har omkring 900 000 kunder i näten i dag.

Anledningen till att Vattenfall överskred den godkända nivån för intäkter under år 2011 är enligt bolaget att de gjorde en prishöjning med fem procent det året.

– Anledningen till det är att vi måste jobba väldigt effektivt, och det gör vi alltid. Vi har en hög investeringsnivå som gör att vi måste höja priserna för att kunna leverera kraven samhället har. För att få ett tillräckligt stabilt nät krävs det att vi investerar, säger Mikael Björnér.

Men den godkända nivån för era intäkter är ju baserad på era utgifter, och ändå har ni överskridit den nivån?

– Vi anser att vi har rimliga tariffer och att investeringarna är nödvändiga. Nu avvaktar vi i väntan på bedömningen, säger Mikael Björnér.

Energimarknadsinspektionen ska göra en fortsatt utredning och samlad bedömning över de fyra åren innan eventuella åtgärder kan vidtas.

Gilla oss på Facebook!

Följ ämnen i artikeln